Direktlänk till inlägg 26 mars 2019

Jobba som konsult

Av Kaj Olsson - 26 mars 2019 16:00

Jobba som konsult!


Jag har haft världens bästa mentor sedan jag gick ur gymnasiet. Elisabeth heter hon. Numera
60 år gammal, och med en erfarenhet som känns som mer än dubbelt så lång. Hon har varit
verksam och högt uppsatt inom ABB, Skanska och annan mindre näringslivsverksamhet. Hon
har alltid stöttat och väglett mig genom min karriär, och hon gör det än idag. Tack tack tack
till Elisabeth för det!


Jag minns särskilt ett möte som vi hade för snart 10 år sedan. Hon hade skickat en
mötesinbjudan med titeln ”Jobba som konsult (?)”. Jag hade inte fått någon mer information
om det hela, utan infann mig på hennes kontor i Västerås på utsatt tid. 8:00 på morgonen.
Kaffet på hennes kontor smakade som vanligt tjära, och jag var trött. Elisabeth frågade som
vanligt hur jag mådde och jag ställde samma fråga till henne.


            – ”Ja, jo det är ett helvete med
Douglas bara.”, svarade hon som vanligt. Det var alltid någonting med hennes hund på den
tiden. Efter att jag fått en lektion i hundmedicin och vilka veterinärer i Västerås med omnejd
som gick att lita på kom vi till slut in på syftet med mötet. – ”Hur trivs du med att arbeta som
fast anställd?”, frågade hon. Jag sa kort att jag tyckte att det var helt ok, och han knappt
avsluta meningen innan hon frågade vad jag skulle tycka om att jobba som konsult. Jag visste
förstås att hon gjorde det, och hade gjort det sedan tidigt 90-tal. Hon talade alltid väldigt
gott om det.


- ”Jobba som konsult? Jag vet inte. Kanske det!”, svarade jag.
Elisabeth förklarade sedan långt och ingående att hon och hennes vapendragare i
konsultbranschen, Håkan, planerade att starta verksamhet tillsammans. De önskade båda att
jag skulle bli den första i organisationen som jobbade som IT-konsult i början. Detta skulle så
småningom leda till utökat ansvar för mig, försäkrade hon. Allt eftersom verksamheten växer
så skulle jag få ansvar för nya juniora konsulter som kom in. Jag skulle ges möjligheten att
styra över min egen roll så att nya förmågor skulle lära sig ”hantverket som IT är”, som hon
alltid sa. Men till en början skulle jag helt enkelt jobba som konsult hos de många bolag som
hon, genom åren, haft kontakt med. Och som skulle behöva min expertis.


Jag tyckte att det lät strålande på en gång. 2 månader senare lämnade jag för sista gången
mitt skrivbord på Folksam i Stockholm. Mitt första uppdrag var för en mindre, familjeägd
ljud- och bildfirma i Årsta. Ett uppdrag som pågick i 3 månader och som gav mig god
erfarenhet av att arbeta med en liten kund. Efter snart ett decennium av att jobba som
konsult kan jag nu blicka tillbaka med glädje på den här perioden. Många kunder har kommit
och gått, och jag stormtrivs alltjämt.


Stort tack till Elisabeth som fick mig att ändra bana!

IT
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaj Olsson - Fredag 16 feb 19:02

Alla vill ha ett snyggt och fräscht badrum, och det kan vara en nödvändighet att renovera badrummet i en äldre bostad men kostnaden för badrumsrenoveringar avskräcker många. Ofta är den ändå överkomlig med en välplanerad budget och smarta val. Lista ...

Av Kaj Olsson - 12 november 2022 11:30

Idag ska jag berätta om den gång då jag tappade bort mitt tennisarmband i ett rapsfält. Detta var så traumatiskt att jag knappt vågat dela med mig om händelsen till någon. Idag ska jag dock bryta mönstret och låta berätta för er om det som inträffade...

Av Kaj Olsson - 5 september 2022 17:23

Nu ska jag berätta om mitt roligaste uppdrag som dansare. Minns då att jag arbetat i branschen under oerhört många år. Jag har varit med på i stort sett alla hörn, kan man säga. Det är därför en ganska stor grej för mig att uttala mig om vilket jag g...

Av Kaj Olsson - 2 juli 2022 11:30


Nu är äntligen sommaren här med sol, bad och trevliga kvällar i baksätet på raggarbilen. Jag skullle väl inte säga att jag är någon soldyrkare, men när man hör basen pumpa på håll när man ligger ute och solar så väcks det något i mig. Jag vet inte om...

Av Kaj Olsson - 4 juni 2022 11:02

Jag får lov att återkomma till detta tema igen. Ni minns att jag förra veckan skrev ett inlägg om att min dotter kunde ett ord som jag inte lärt mig ännu? Ni som inte har läst det får här en snabbgenomgång, precis som i mello:   Förskolan skulle ...

Ovido - Quiz & Flashcards