Alla inlägg under april 2019

Av Kaj Olsson - 24 april 2019 15:03

Nya tankar


Jag gick en promenad genom stan idag. Ibland känns det som att det finns fler

byggnadsställningar i Stockholm än det finns människor. Det kryllar verkligen av dem, stora
och små, höga och låga, i olika färger och former.


Min strapats började vid min bostad på Högalid, ut på Hornsgatan och på väg mot Slussen.
Längs vägen såg jag säkert 5 stycken, kanske fler! Det är fascinerande hur någonting som
man har ägnat så lite tankeverksamhet åt plötsligt blir så påtagligt när tanken börjar gro. Det
är otroligt vad Stockholms gator kryllar av byggnadsställningar. Jag tog en avstickare från
Hornsgatans muller och gick en stund på Brännkyrkagatan. Där fick jag syn på en av de större
anläggningarna som jag skulle få se under min 1,5 mil långa tisdagspromenad. Den här
byggnadsställningen hade säkert 10 personer på sig samtidigt. Jag kunde inte motstå att
stanna och titta på byggarbetarna i någon minut. Jag tittade emellanåt på alla skruvar,
muttrar och rör som tillsammans utgjorde anordningen. ”Hoppas att de håller” tänkte jag
innan jag gick vidare ut mot huvudgatan igen.


Efter att mina helt nya tankar om den här typen av anläggningar tagit sig in i mitt huvud
kunde inte låta bli att googla på telefonen. Vilka är företagen eller personerna som levererar
byggnadsställningar till Stockholmsbyggen? Är det byggbolagen själva som står för dem eller
sköts det av en annan part? Det visade sig att det finns mängder av bolag som arbetar
enbart med detta! Det hade jag ingen som helst aning om. Tänk att jag alltså har knallat
omkring på jorden i 41 år, varav 20 år på huvudstadens gator, utan att tanken har slagit mig.
Detta måste vara en jättemarknad, givet att byggnadsställningar syns på i stort sett varenda
gata.


Min promenad fortsatte över bron till Gamla Stan, och in bland de gamla gränderna. Och
även där – mitt ibland de gamla husen. En byggnadsställning! Det är för mig en gåta hur de
som konstruerat anläggningen kunde få upp den under de förutsättningar som rådde. Inte
nog med att gatorna är extremt trånga och mörka. Mängder av människor, företrädesvis
turister, strömmar genom gatan dagligen. Hur får man ro att sätta upp en sådan då?


Efter att ha strosat runt och tänkt på mitt nyfunna intresse i över 2,5 timmar kom jag så
småningom över Västerbron på väg hem. När jag gick upp längs vägen till min port fick jag
syn på en arbetsbil som stod utanför. En bil lastad med säkert 200 järnstänger. Jag frågade
en av killarna med grön klädsel vad de skulle göra. Han svarade att de skulle sätta upp en
byggnadsställning för att renovera fasaden på vårt hus.


Det finns, som sagt, många byggnadsställningar i Stockholm – I rest my case!

Ovido - Quiz & Flashcards