Alla inlägg den 11 september 2019

Av Kaj Olsson - 11 september 2019 08:21

Jag har alltid tyckt om när bilen är ren, men jag har också alltid ogillat att åka iväg och tvätta den. Det tar tid, det är nästan alltid kö, och det är ganska tråkigt. Dessutom har traditionell biltvätt väldigt dålig inverkan på miljön, vilket jag ser som ett stort minus.


Hur som helst - På senaste tiden så har min bil blivit så smutsig att jag knappt känner igen den när den står på parkeringen. Pricken över i var när jag, i torsdags, blev stoppad av polisen för att den bakre registreringsskylten inte syntes. När jag gick ut för att se vad polismannen syftade på såg jag att varenda centimeter av skylten var täckt med smuts. Jag är helt enkelt tvungen att besöka en biltvätt på något sätt. Så jag satte mig vid Google och började söka efter olika biltvättsföretag alternativ som skulle kosta så lite både för min plånbok, min tid och min planet.

Efter att ha klickat omkring en stund insåg jag att det har hänt många saker på området sedan jag sökte efter biltvätt senast. Det visade sig att jag inte längre behöver åka till tvätten, utan kan beställa tvätten direkt hem till mig! Biltvättsföretag kan idag erbjuda mobila tjänster för tvätt. Alltså, när jag är på jobbet och bilen står på parkeringen utanför kan en tvättare komma och se till att den skiner när jag lämnar kontoret. Detsamma gäller när jag är hemma på kvällen - Bilen kan vara som ny när jag går ut till den dagen efter. Om jag förstår det hela rätt så erbjuder vissa företag mobil service när som helst och var som helst. Detta kunde verkligen inte komma lägligare för mig!


Först tyckte jag att det lät väldigt märkligt att de kan erbjuda biltvätt på det viset. Jag menar - Var ska de få allt vatten ifrån? Tar de med sig en brandbil? Det går ju flera hundra liter på en tvätt. När jag undersökte saken visade det sig att tvätten inte görs med vatten, utan med vattenånga. Detta ska tydligen minska förbrukningen ner till 3–10 liter per tvätt. Helt otroligt! Snacka om två flugor i en smäll. Tvätten kommer direkt till mig, jag behöver inte spendera en minut och den kräver betydligt mindre vatten än traditionell service.


Nu återstår bara att se om resultatet blir vad som utlovas. Om detta är hälften så bra som jag tror att det är så kommer jag att rekommendera alla jag känner att skippa vanlig biltvätt och köra på liknande lösning. Jag har bokat tvätt till tisdag kl 14.30 Återkommer med betyg!


Hej så länge!

Skapa flashcards