Alla inlägg under november 2019

Av Kaj Olsson - 24 november 2019 16:19

Studenttider! Det är 10 år sedan jag själv gick ur gymnasiet, men sedan den fantastiska dagen så har jag varit helt förtjust i studentfiranden. Det passar utmärkt att bo i Stockholm, eftersom den stora mängden studenter gör att olika skolor firar olika dagar. Fler dagar av kalas för mig. Sedan jag tog studenten i Sundsvall 2009 så har jag bara varit på ett studentfirande, trots mitt stora intresse. Ett! Det var på min kusins firande 2010, året efter min egen student. Men nu är det äntligen dags igen. Min lillasyster går ur Medieprogrammet och tar studenten, och jag ska få sköta catering! Nam nam nam!

 

Jag är nästan lika förtjust i mat som jag är förtjust i studentfiranden. Problemet är bara att jag helt saknar erfarenhet av att anlita cateringfirmor. Är det någon av er, mina kära läsare, som kan komma med några tips och tricks till en novis på området?

 

Min lillasyrra är flexitarian (ja, jag vet. Trendigt uttryck). Hon kommer att vilja ha både en ordentlig dos vegetariskt och fisk och skaldjur på sin studentskiva. Så vi får skippa fläskkött, nötkött och kyckling den här gången, och istället undersöka vad växtriket och havsriket kan erbjuda. När jag var på bröllop till två goda vänner i fjol så serverades en förrätt som bestod av räkor och mango. Lita på mig nu - Detta var bland det godaste jag har ätit i mitt liv. Jag lovade Elin att jag skulle lösa detta som catering till hennes studentskiva, så det måste jag göra nu! I övrigt skulle det vara gott med lite typiskt svenska rätter, såsom kallrökt lax, västerbottenpaj och krämig potatissallad.

 

Tyvärr är jag dåligt bevandrad vegetariskt (jag ska bli bättre!). Är det någon som har tips på vego-rätter som man skulle kunna tänka sig att ta på catering? Jag frågade den blivande studenten själv, men hon hade inga specifika önskemål. Så snälla, hjälp den som kan!

 

10 år är lång tid, och jag ska erkänna att jag har glömt helt och hållet vad som serverades på min egen student. Ska man ha efterrätt? Serverar man tårta? Vad finns det för traditioner som är viktiga att jag håller fast vid här?

 

Hur som helst – Snart smäller det och jag är mer taggad än någonsin. Jag ska se till att firandet får state-of-the-ark catering och att Elin får den bästa dagen i sitt liv. 

 

Önska mig lycka till och kom med tips!

 

Ovido - Quiz & Flashcards