Direktlänk till inlägg 8 december 2019

Tips och trix för att bli egen konsult?

Av Kaj Olsson - 8 december 2019 11:22

Är det någon av er som läser min blogg som har erfarenhet av att arbeta som egen konsult? Jag har funderat länge över vad jag vill göra, och har kommit fram till att anställning kanske inte passar mig. Visserligen har jag inte jättemycket arbetslivserfarenhet att jämföra med. Förra sommaren jobbade jag på Lidl i några veckor. Senaste sommaren har mest gått åt till blogg, bad och fest. Men nu har jag lovat både mig själv och mina föräldrar att jag ska ta tag i mitt arbetsliv. Jag tror att rollen som egen konsult skulle kunna passa bra för mig!

 

Jag har alltid varit driven, i alla fall när det gäller saker som jag brinner för. Det tror jag kommer att gynna mig som egen konsult. Att kunna jobba under eget ansvar, mot deadlines och med löfte gentemot de företag jag jobbar med. Jag har pratat med en annan bloggare som inte vill nämnas vid namn men som arbetar som egen konsult. Hon tycker att det fungerar jättebra, och är säker på att det skulle passa mig också. ”Att vara driven som egen konsult är A och O” sa hon.

 

Jag funderar också över pengarna. Beroende på hur mycket man kan tänka sig att lägga ner sin tid och själ tror jag att jobb som egen konsult kan vara väldigt lönsamt. Förutsatt att man får in uppdrag förstås. Jag kan tänka mig att en ”vanlig”, fast anställning kan vara bra för att säkra upp så att det kommer in samma summa varje månad. Men å andra sidan kan jag också tänka mig att drivkraften och tempot går ner. Och jag är en person som trivs med högt tempo. Jag vill att det ska gå fort och jag vill få valuta för mitt slit. Som egen konsult kommer jag vara min egen lyckas smed eller vad det heter. Det kommer att passa mig bra, tror jag.

 

Några av er som läser detta jobbar säkert som egen konsult. Ni får jättegärna höra av er till mig med pepp och tips på hur man ska göra för att lyckas. Jag undrar exempelvis hur ni gör för att få in jobb. Tar ni hjälp av ett bolag eller kontaktar ni företag själva? Jag undrar också om ni har skaffat kontorsplats eller om ni arbetar mycket hemifrån. Vad är bra och vad är dåligt med de två alternativen?

 

Tacksam för alla svar jag kan få!

 

Puss och kram

/En blivande egen konsult

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaj Olsson - Fredag 16 feb 19:02

Alla vill ha ett snyggt och fräscht badrum, och det kan vara en nödvändighet att renovera badrummet i en äldre bostad men kostnaden för badrumsrenoveringar avskräcker många. Ofta är den ändå överkomlig med en välplanerad budget och smarta val. Lista ...

Av Kaj Olsson - 12 november 2022 11:30

Idag ska jag berätta om den gång då jag tappade bort mitt tennisarmband i ett rapsfält. Detta var så traumatiskt att jag knappt vågat dela med mig om händelsen till någon. Idag ska jag dock bryta mönstret och låta berätta för er om det som inträffade...

Av Kaj Olsson - 5 september 2022 17:23

Nu ska jag berätta om mitt roligaste uppdrag som dansare. Minns då att jag arbetat i branschen under oerhört många år. Jag har varit med på i stort sett alla hörn, kan man säga. Det är därför en ganska stor grej för mig att uttala mig om vilket jag g...

Av Kaj Olsson - 2 juli 2022 11:30


Nu är äntligen sommaren här med sol, bad och trevliga kvällar i baksätet på raggarbilen. Jag skullle väl inte säga att jag är någon soldyrkare, men när man hör basen pumpa på håll när man ligger ute och solar så väcks det något i mig. Jag vet inte om...

Av Kaj Olsson - 4 juni 2022 11:02

Jag får lov att återkomma till detta tema igen. Ni minns att jag förra veckan skrev ett inlägg om att min dotter kunde ett ord som jag inte lärt mig ännu? Ni som inte har läst det får här en snabbgenomgång, precis som i mello:   Förskolan skulle ...

Skapa flashcards