Alla inlägg den 29 december 2019

Av Kaj Olsson - 29 december 2019 10:42

Jag är så nervös och förväntansfull så att det pirrar i hela kroppen. I år är det äntligen vår tur att vara värdar för julen. Min pojkvän och jag har laddat för tillställningen sedan oktober, och nu är det bara 1 vecka kvar. Kylen är helt full, frysen är ännu fullare, och i badrummet jäser en tunna hemmagjord glögg som väntar på att smakas på. Men inte förrän dagen före julafton då gästerna kommer. Julmusten står i travar nere i källaren för att vi inte ska riskera att få slut innan det stora julbordet serveras.

 

Det låter kanske som att vi bor väldigt stort eftersom vi ska ställa till med julkalas för släkten. Men ingenting kunde vara mindre rätt. Vår tvåa vid Mariatorget är långt optimal för att anordna den här typen av tillställningar. Köket är litet, matbordet är ännu mindre och det blir dålig luft när fler än 5 personer vistas i lägenheten samtidigt. Det kommer inte vara det mest glamourösa julfirande världen skådat. Men vi har kommit överens om att årets julfest och årets julbord ska vara det mysigaste i hela stan.

 

På gästlistan finns min pojkväns syster, mamma, hennes nya man och deras hund Vera. Min arbetskompis Amira kommer att vara med på julbordet, eftersom hon inte tillhör någon julfirande familj. Och sist och störst: Min storebror kommer med sin familj. Han och hans fru Maria har lovat att avlasta oss med all matlagning, vilket känns väldigt bra. De har med sig alla sina fyra barn, Hedvig, Johanna, Stina och Oskar, och sin gamla hund Frasse. Jag hoppas att både barnfrid och hundfrid infinner sig.

 

När jag och min bror växte upp hade vi aldrig särskilt roligt på jul. Frånskilda föräldrar och dödsfall i familjen gjorde att julfirar-skaran kortades ner för varje år som gick. Det var inte förenat med glädje att fira jul, och därför vill jag ändra på det nu i vuxen ålder. Vi anordnar ett julbord trots att bordet inte räcker till. Vi har köpt en kungsgran som är för hög för vårt låga södertak. Vi har bakat en så stor mängd julgodis att inga tänder kommer att vara hålfria när helgen är slut.

 

Nu är det dags att för en gångs skull hämnas på barndomens mörka jular, och tända ett ljus för framtiden!

 

God jul allihop!

Skapa flashcards