Alla inlägg under januari 2020

Av Kaj Olsson - 31 januari 2020 17:41

Förändringens vindar blåser genom samhället. Digitaliseringen och automatisering förändrar både den svenska och den globala arbetsmarknaden, särskilt i storstadsregioner. Utvecklingen av så kallade Smart Cities går snabbare än någonsin, och med tiden kommer många arbeten att ha fasats ut. Taxi, kollektivtrafik, bank, post och butikspersonal är några av de tjänster som man förmodar kommer automatiseras. Så vad ska människor ägna sig åt? Politikerna har förstås olika svar på frågan. Det talas om medborgarlön, 6 timmars arbetsdag och andra lösningar på problemen. Många, däribland jag, menar att man måste lyfta upp praktiska yrken i storstäderna. Yrken som snickare och målare i Stockholm exempelvis.

 

Om vi tillåter oss att använda målare i Stockholm som exempel. Sannolikheten att denna typ av arbete helt skulle fasas ut är mycket låg, i alla fall i nuläget. Det är möjligt att maskiner i framtiden kan agera målare i Stockholm lika bra som människor. Men just nu är inte målar-robotar prio 1 inom robotik-forskning direkt. Fram till dess att vi har självkörande bilar, självkörande bussar och automatiserade industrier kommer våra kära målare i Stockholm att behövas.

 

Så varför ska man då välja att arbeta som målare i Stockholm?

 

Jag börjar med att upprepa mitt första argument eftersom det är så viktigt. Stockholms målare tillhör en av de yrkesgrupper som sannolikt får behålla sina jobb när automatiseringen av samhället kör igång på allvar.

 

Som målare i Stockholm behöver man aldrig oroa sig för att måleriprojekten tar slut. Trots att trender vad gäller färg och kulör kommer och går så kommer det alltid finnas en efterfrågan. Människors intresse för att göra sin tillvaro, såväl i hemmet som på arbetsplatsen, lite finare har aldrig gått ner. Det finns heller ingenting som pekar på att något sådant skulle ske. Alltså, som målare i Stockholm kan du alltid räkna med att få arbetstillfällen.

 

Det sista argumentet som jag har grundar sig i min egen erfarenhet. Innan jag började arbeta inom min nuvarande bransch var jag faktiskt praktiserande målare i Stockholm. Jag tillhörde kanske inte de mest dedikerade yrkesverksamma, och jag blev heller inte långvarig. Men jag gillade det! Det är roligt att arbeta som målare i Stockholm. Jag minns att jag framförallt tyckte väldigt mycket om att pröva på olika projekt. Ena veckan kunde man ha i uppdrag att måla om en liten lägenhet. Nästa vecka stod man vid någon fasad och arbetade utomhus. För att den tredje veckan göra någonting helt annat. Som målare i Stockholm får man dessutom möjlighet att träffa många olika människor. Det är något jag, och många med mig, uppskattar.

 

Ovido - Quiz & Flashcards