Direktlänk till inlägg 9 mars 2020

Min plattång och jag

Av Kaj Olsson - 9 mars 2020 18:00

Kan ni känna igen er i känslan av att det finns vissa saker från er ungdom som verkligen räddade ert skinn? Något som ni kände att ni kunde luta er tillbaka på när allt kändes tungt och man bara ville falla genom golvet. Detta låter säkerligen flummigt men tanken slog mig snabbt och då vet ni vad som händer. Då ska tanken ut där och nå allmänheten. Det är så jag funkar. Hur som helst, saker som räddade ungdomen. Jag minns att jag hörde någon känd idrottare tala om att stavhopp räddade hennes ungdom. När hon inte hade något annat sammanhang blev idrotten platsen där hon kunde samla energi.

 

För mig var det min plattång som fick mig att genomlida gymnasietiden. Ja, det låter kanske lite fåfängt, men döm inte för hårt. Ni vet inte hur det känns att, dag ut och dag in, fightas med mitt hår. Min plattång var lösningen på alla problem gällande mitt hår. Problem som jag hade haft redan sedan dagis.

 

Jag kommer ihåg hur retad jag blev för mitt stora hår redan när jag var sex år gammal. Det var tuffa tider att gå omkring med en blond fluff under alla unga år. Barnen jag gick med visste inte riktigt hur de skulle hantera det. Mina föräldrar frågade om jag inte ville klippa det kort, men det var uteslutet. Det skulle finnas ett annat sätt. 

 

När jag sedan var 13 år och började i högstadiet fick jag min första plattång. Det måste ha varit julen 2013. Faktum är att jag aldrig tidigare hade sett en sådan förut. Jag slet upp pappret och betraktade kartongen till plattången. ”Vad är detta?” frågade jag och vände mig mot mamma och pappa. ”Ja, packa upp den så ska du få se!” sa mamma och jag rev upp den konstiga grejen.

 

Vi kopplade in plattången i eluttaget, och resten var historia. Det var en märklig upplevelse att få betrakta det tidigare krullet bli rakt. När jag tittade mig i spegeln så kände jag knappt igen mig själv. Sedan skulle det vara jag och min plattång för resten av livet. Idag är jag 30 år och jag plattar håret så ofta jag kan. Såklart använder jag alla möjliga tillbehör så att håret inte ska skadas. Dessutom så har min plattång inbyggd timer vilket gör att den stänger av sig innan huset brinner upp.

 

Smart? Japp.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaj Olsson - Fredag 16 feb 19:02

Alla vill ha ett snyggt och fräscht badrum, och det kan vara en nödvändighet att renovera badrummet i en äldre bostad men kostnaden för badrumsrenoveringar avskräcker många. Ofta är den ändå överkomlig med en välplanerad budget och smarta val. Lista ...

Av Kaj Olsson - 12 november 2022 11:30

Idag ska jag berätta om den gång då jag tappade bort mitt tennisarmband i ett rapsfält. Detta var så traumatiskt att jag knappt vågat dela med mig om händelsen till någon. Idag ska jag dock bryta mönstret och låta berätta för er om det som inträffade...

Av Kaj Olsson - 5 september 2022 17:23

Nu ska jag berätta om mitt roligaste uppdrag som dansare. Minns då att jag arbetat i branschen under oerhört många år. Jag har varit med på i stort sett alla hörn, kan man säga. Det är därför en ganska stor grej för mig att uttala mig om vilket jag g...

Av Kaj Olsson - 2 juli 2022 11:30


Nu är äntligen sommaren här med sol, bad och trevliga kvällar i baksätet på raggarbilen. Jag skullle väl inte säga att jag är någon soldyrkare, men när man hör basen pumpa på håll när man ligger ute och solar så väcks det något i mig. Jag vet inte om...

Av Kaj Olsson - 4 juni 2022 11:02

Jag får lov att återkomma till detta tema igen. Ni minns att jag förra veckan skrev ett inlägg om att min dotter kunde ett ord som jag inte lärt mig ännu? Ni som inte har läst det får här en snabbgenomgång, precis som i mello:   Förskolan skulle ...

Ovido - Quiz & Flashcards