Alla inlägg den 27 maj 2020

Av Kaj Olsson - 27 maj 2020 15:57

Det finns vissa yrkesgrupper där man, som utövare, tvingas jobba mer eller mindre på heltid. Inte för att man på något sätt får betalt för heltid, nej nej. Utan för att vänner och bekanta på något vis förväntar sig att man ska ställa upp Pro Bono. Bilmeck är förstås ett sådant arbete. Detsamma gäller för målare och snickare. Egentligen för alla typer av hantverksyrken skulle jag tro. Men det gäller även för mig. Jag arbetar med spoltjänst och är en jävel på att ta bort stopp i avlopp. Här ser många familjemedlemmar, gamla klasskompisar och andra en möjlighet. För ett tag sedan ringde min frisör och sa att hon hade fått stopp i avloppet duschen och frågade om jag kunde hjälpa till. Min frisör! Galenskapen vet inga gränser.

 

Tyvärr är jag alltid så snäll så att jag ställer upp, min familj till trots. Jag har inte hjärta att bara säga nej när någon ber om hjälp. Särskilt eftersom jag vet vilka problem just stopp i avloppet kan innebära. Därför tänkte jag utnyttja den här plattformen för att ge lite tips. Tips på området som skulle komma att bli mitt kall i livet. Tips om hur man får bort stopp i avloppet. Så håll nu tillgodo!

 

Först och främst, det finns olika typer av stopp i avloppet. Jag går nu igenom ett i taget:

 

  1. Stopp i avloppet i köket

 

En klassiker som alla som någonsin har varit i ett kök känner till. Ett knep som brukar fungera ganska bra är att hälla diskmedel i vasken. Sedan väntar man en stund och häller sedan kokande vatten ner mot stoppet i avloppet. Andra ämnen som man kan använda sig av är vinäger, bikarbonat, salt, ättika och, hör och häpna, bakpulver. Man får prova sig fram!

 

  1. Stopp i avloppet i toaletten

 

För den här typen av stopp i avloppet kan tryck vara din bästa vän. Ofta brukar ett trick vara att hälla vatten från ca 1 meters höjd rakt ner i toan. På så vis kan ett tryck uppstå som gör att stoppet i avloppet löses.

 

  1. Stopp i avloppet i duschen

 

Detta är av många människor ansett som den värsta typen av stopp i avlopp. Jag delar denna uppfattning. Metoden liknar den för vask-stopp i köket. Först och främst måste du avlägsna locket och med hjälp av dina handskklädda händer lyfta rensa bort hår och klet. Sedan häller du så varmt vatten som möjligt ner i brunnen. Om det inte vill lossna kan du också använda fettlösande medel.

 

Ett övergripande tips angående stopp i avloppet: Skaffa vaskrensare och ha redo i hemmet!

 

Skapa flashcards