Alla inlägg under juni 2020

Av Kaj Olsson - 27 juni 2020 13:56

I alla tider har människor i norr letat efter sätt att göra så att deras hem blir varma. Detta skedde i huvudstaden långt innan några moderna tekniker hade uppfunnits. Då människor eldade och lindade in sig i tjocka kläder för att hålla sig varma. Det var en annan tid. Sedan, under 1900-talet, kom värmepumparna till Stockholm och Sverige och revolutionerade hemmen för många människor. Naturligtvis var det främst välbärgade människor som hade tillgång till den då väldigt kostsamma tekniken först. Men successivt utvecklades fler och fler typer av värmepumpar i Stockholm. Människor i de lägre klasserna kunde också glädjas åt att slippa oroa sig för kölden då vintern kom.

 

Idag finns det en hel rad olika lösningar inom värmepumpar i Stockholm. Bland de allra vanligaste finns naturligtvis bergvärme. Ett ämne som jag har beskrivit i detalj i många tidigare inlägg. Jag tänkte dock undvika att skriva om just denna värmepump i Stockholm idag. Istället tänkte jag slå ett slag för några andra av de mest populära teknikerna och produkterna. Pass på!

 

  1. Luft/luft!

 

Detta är en skickligt pengasparande värmepump som gör att många hushåll i Stockholm kan spara mycket pengar varje år. När du väljer luft/luft istället för ovannämnda populära metod så behövs ingen borrning. Detta sparar dig mycket stor kostnad för själva installationen. Med luft/luft sparar du både pengar och miljö!

 

  1. Frånluftsvärme

 

Detta är en personlig favorit, ska jag erkänna. Med den här typen av värmepump i Stockholm återanvänder du värme men släpper ut gammal luft ur huset. ”Vad kommer värmen ifrån då?” tänker du. Inifrån huset! Det är en otroligt smart teknik, och som villaägare vars hus värms upp av denna teknik kan du räkna med värme såväl i luften och i vattnet. Den är dessutom både effektiv, klimatsmart samt väldigt enkel för ett proffs att installera

 

  1. Markvärme

 

Du behöver inte nödvändigtvis ta dig 220 meter ner i marken för att hitta värme. Faktum är att värmen finns bara strax under marken du står på. Det är denna typ av värme som utvinns med den här typen av värmepumpar i Stockholm. En slang läggs ut under gräsmattan (ca 1 meter djupt) och låter värmen cirkulera in i ditt hus.

 

Nästa vecka återkommer jag med ytterligare ett par olika typer av värmepumpar i Stockholm. Fram till dess kan jag rekommendera mina äldre inlägg, för er som inte har läst dem. 

Ciao!

 

Av Kaj Olsson - 24 juni 2020 15:05

Jag bor i en trevlig bostadsrätt mitt i stan tillsammans med min fru och vårt barn. 3 rum och kök, lagom många kvadratmeter och bra grannar. Vad mer kan man önska? Jo, man kan önska ett högre värde på sin lägenhet. I synnerhet när man, som vi, väntar sitt andra barn och planerar att flytta till en villa. Strax efter att vi fick beskedet om tillökningen gjorde vi en värdering av lägenheten. Värderingen gjorde oss besvikna och vi funderade över vad som kunde göras. Jag har suttit i styrelsen sedan vi flyttade in för snart 10 år sedan, så mina kontakter är bra. 

 

”Vad kan vi göra på styrelsenivå?” var min första fråga på veckomötet. Det var trots allt en väldigt sliten och dåligt uppdaterad fastighet. Jag förklarade att det fanns flera företag som sysslade med fasadrenovering i Eskilstuna som vi skulle kunna kontakta. Det skulle vara lönsamt för alla. Fasaden är trots allt det första man möts av när man kommer hit. Med en ordentlig fasadrenovering av Eskilstunas bästa renoverare skulle man kunna göra dubbel vinst. 1) De som bor här kommer att må bättre av en finare fasad. 2) Värdet på lägenheterna kommer att stiga eftersom människor som går på visning får en positiv känsla av fastigheten. Jag listade ett antal företag inom fasadrenovering i Eskilstuna som jag hade kollat upp. Och jag lovade att jag innan nästa möte skulle ha kontaktat dem för att se vad de erbjöd.

 

Nästa vecka klev jag in i föreningslokalen igen och redogjorde hur jakten på fasadrenoverare i Eskilstuna hade gått. Jag gillade särskilt två olika företag. De hade båda jättefina referensarbeten, och bra villkor. Men ett av dem hade en stor fördel gentemot den andre. Det ena företaget som utförde fasadrenoveringar i Eskilstuna hade långt mycket mer erfarenhet. När jag frågade lite om vilka byggnader i Eskilstuna med omnejd som de hade utfört fasadrenovering på så blev jag mäkta imponerad. Det verkade som om de hade renoverat skalet på varenda fastighet i hela stan. Det visade sig sedan att de hade sysslat med fasadrenovering i Eskilstuna i snart 60 år. Så att de hade hunnit med några projekt genom åren var kanske inte så konstigt.

 

Hur som helst, tror ni att jag fick igenom förslaget?

Svar: Ja. Fasadrenoveringen av vår fastighet i Eskilstuna klubbades igenom och påbörjades ett par månader senare.

 

Tror ni att värdet på lägenheterna har ökat, såhär ett år senare?

Svar: Ja!



Ovido - Quiz & Flashcards