Direktlänk till inlägg 24 juni 2020

Fasadrenovering i Eskilstuna för ökat värde

Av Kaj Olsson - 24 juni 2020 15:05

Jag bor i en trevlig bostadsrätt mitt i stan tillsammans med min fru och vårt barn. 3 rum och kök, lagom många kvadratmeter och bra grannar. Vad mer kan man önska? Jo, man kan önska ett högre värde på sin lägenhet. I synnerhet när man, som vi, väntar sitt andra barn och planerar att flytta till en villa. Strax efter att vi fick beskedet om tillökningen gjorde vi en värdering av lägenheten. Värderingen gjorde oss besvikna och vi funderade över vad som kunde göras. Jag har suttit i styrelsen sedan vi flyttade in för snart 10 år sedan, så mina kontakter är bra. 

 

”Vad kan vi göra på styrelsenivå?” var min första fråga på veckomötet. Det var trots allt en väldigt sliten och dåligt uppdaterad fastighet. Jag förklarade att det fanns flera företag som sysslade med fasadrenovering i Eskilstuna som vi skulle kunna kontakta. Det skulle vara lönsamt för alla. Fasaden är trots allt det första man möts av när man kommer hit. Med en ordentlig fasadrenovering av Eskilstunas bästa renoverare skulle man kunna göra dubbel vinst. 1) De som bor här kommer att må bättre av en finare fasad. 2) Värdet på lägenheterna kommer att stiga eftersom människor som går på visning får en positiv känsla av fastigheten. Jag listade ett antal företag inom fasadrenovering i Eskilstuna som jag hade kollat upp. Och jag lovade att jag innan nästa möte skulle ha kontaktat dem för att se vad de erbjöd.

 

Nästa vecka klev jag in i föreningslokalen igen och redogjorde hur jakten på fasadrenoverare i Eskilstuna hade gått. Jag gillade särskilt två olika företag. De hade båda jättefina referensarbeten, och bra villkor. Men ett av dem hade en stor fördel gentemot den andre. Det ena företaget som utförde fasadrenoveringar i Eskilstuna hade långt mycket mer erfarenhet. När jag frågade lite om vilka byggnader i Eskilstuna med omnejd som de hade utfört fasadrenovering på så blev jag mäkta imponerad. Det verkade som om de hade renoverat skalet på varenda fastighet i hela stan. Det visade sig sedan att de hade sysslat med fasadrenovering i Eskilstuna i snart 60 år. Så att de hade hunnit med några projekt genom åren var kanske inte så konstigt.

 

Hur som helst, tror ni att jag fick igenom förslaget?

Svar: Ja. Fasadrenoveringen av vår fastighet i Eskilstuna klubbades igenom och påbörjades ett par månader senare.

 

Tror ni att värdet på lägenheterna har ökat, såhär ett år senare?

Svar: Ja!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaj Olsson - Fredag 16 feb 19:02

Alla vill ha ett snyggt och fräscht badrum, och det kan vara en nödvändighet att renovera badrummet i en äldre bostad men kostnaden för badrumsrenoveringar avskräcker många. Ofta är den ändå överkomlig med en välplanerad budget och smarta val. Lista ...

Av Kaj Olsson - 12 november 2022 11:30

Idag ska jag berätta om den gång då jag tappade bort mitt tennisarmband i ett rapsfält. Detta var så traumatiskt att jag knappt vågat dela med mig om händelsen till någon. Idag ska jag dock bryta mönstret och låta berätta för er om det som inträffade...

Av Kaj Olsson - 5 september 2022 17:23

Nu ska jag berätta om mitt roligaste uppdrag som dansare. Minns då att jag arbetat i branschen under oerhört många år. Jag har varit med på i stort sett alla hörn, kan man säga. Det är därför en ganska stor grej för mig att uttala mig om vilket jag g...

Av Kaj Olsson - 2 juli 2022 11:30


Nu är äntligen sommaren här med sol, bad och trevliga kvällar i baksätet på raggarbilen. Jag skullle väl inte säga att jag är någon soldyrkare, men när man hör basen pumpa på håll när man ligger ute och solar så väcks det något i mig. Jag vet inte om...

Av Kaj Olsson - 4 juni 2022 11:02

Jag får lov att återkomma till detta tema igen. Ni minns att jag förra veckan skrev ett inlägg om att min dotter kunde ett ord som jag inte lärt mig ännu? Ni som inte har läst det får här en snabbgenomgång, precis som i mello:   Förskolan skulle ...

Ovido - Quiz & Flashcards