Direktlänk till inlägg 19 augusti 2020

”Finns det ens tryckeri i Stockholm?”

Av Kaj Olsson - 19 augusti 2020 09:45

Tänk vad många olika yrken det finns för människor att ägna sina liv åt egentligen. Igår gick jag längs Odengatan, strax i närheten av där jag har bott i 10 år. Jag har nog gått på den där gatan 5000 gånger, upp och ner. Sällan har jag höjt blicken något större. Jag har stirrat ner i backen eller tittat på målet framför mig, inte åt sidorna. Igår valde jag att göra annorlunda. Då såg jag att cafét som jag fikade på en gång för flera år sedan var borta, där låg nu en hyrbilsfirma. Även den lilla klädaffären hade försvunnit till förmån för en te-butik som nu låg i ett hörn. Te-butik! Vem jobbar i en te-butik? Och hur kan en sådan gå runt? Men mycket riktigt, säkert 6 personer var inne i den lilla butiken samtidigt.

 

Jag har själv ett speciellt jobb, kanske är det därför jag tänker på sådana saker. Jag jobbar på ett tryckeri i Stockholm. Och när man jobbar på ett tryckeri i Stockholm, ja då får man höra hur ovanligt det låter varje gång man träffar nya människor. ”Jaha! Oj, vad konstigt. Eller inte så men vad speciellt. Jag kan nog inte nämna ett enda tryckeri i Stockholm. Jag har inte ens tänkt på att de finns. Var finns de någonstans?”. Dumheten i frågorna vet förstås inga gränser. ”Va? Finns det tryckeri i Stockholm?”. Ja, hur skulle annars allting som är tryckt produceras. För att på något sätt hävda mitt eget yrkesval kan jag meddela vad vi gjorde på mitt tryckeri i Stockholm bara förra veckan.

 

  • Vi tryckte stora banners för en stor internationell tech-mässa som snart ska hållas i staden. Dessa banners är bland de största trycksakerna som vi har arbetat med sedan jag började för 6 år sedan.

  • Vi tryckte foldrar för en kyrka. Inte för att vårt tryckeri i Stockholm lutar oss mot någon tro eller brukar arbeta med församlingar. Men de var trevliga och vi kunde fixa arbetet åt dem. Så varför inte!

  • Vi fixade fina inbjudningskort till ett medelstort, svenskt företag. De skulle bjuda in till den årliga banketten och i år ville de slå på stort både med eventet och inbjudningarna. De blev väldigt nöjda med resultatet.

 

Är det någon av er som undrar vad mer vi jobbar med på tryckeri i Stockholm? Tveka inte att höra av er och ställa frågor!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaj Olsson - Fredag 16 feb 19:02

Alla vill ha ett snyggt och fräscht badrum, och det kan vara en nödvändighet att renovera badrummet i en äldre bostad men kostnaden för badrumsrenoveringar avskräcker många. Ofta är den ändå överkomlig med en välplanerad budget och smarta val. Lista ...

Av Kaj Olsson - 12 november 2022 11:30

Idag ska jag berätta om den gång då jag tappade bort mitt tennisarmband i ett rapsfält. Detta var så traumatiskt att jag knappt vågat dela med mig om händelsen till någon. Idag ska jag dock bryta mönstret och låta berätta för er om det som inträffade...

Av Kaj Olsson - 5 september 2022 17:23

Nu ska jag berätta om mitt roligaste uppdrag som dansare. Minns då att jag arbetat i branschen under oerhört många år. Jag har varit med på i stort sett alla hörn, kan man säga. Det är därför en ganska stor grej för mig att uttala mig om vilket jag g...

Av Kaj Olsson - 2 juli 2022 11:30


Nu är äntligen sommaren här med sol, bad och trevliga kvällar i baksätet på raggarbilen. Jag skullle väl inte säga att jag är någon soldyrkare, men när man hör basen pumpa på håll när man ligger ute och solar så väcks det något i mig. Jag vet inte om...

Av Kaj Olsson - 4 juni 2022 11:02

Jag får lov att återkomma till detta tema igen. Ni minns att jag förra veckan skrev ett inlägg om att min dotter kunde ett ord som jag inte lärt mig ännu? Ni som inte har läst det får här en snabbgenomgång, precis som i mello:   Förskolan skulle ...

Skapa flashcards