Alla inlägg under februari 2021

Av Kaj Olsson - 10 februari 2021 19:43

Jag tycker om att betrakta livet som ett antal kapitel. Vissa är ljusare och andra är mörkare. Under vissa går man framåt och under andra går man bakåt. För de allra flesta finns förstås en ständig framåtrörelse, men det är ändå upp och ner. Mitt livs kapitel är ungefär 5-6 år långa. Det stämmer ganska väl med hur länge jag har arbetat på olika företag och inom olika branscher. Jag är idag 50 år och jag valde aldrig att studera. Inte för att det har varit särskilt vanligt förekommande i min familj, men båda mina syskon har gjort det.

 

Jag ser nu tillbaka i min livsbok och vill slå ett slag för kapitlet som handlade om när jag arbetade med bergvärme i Stockholm. Jag flyttade nämligen till Stockholm för att just börja jobba med installation av bergvärme. Detta var någonting jag aldrig hade arbetat med tidigare. Faktum är att jag bara vid ett tidigare tillfälle hade varit i huvudstaden. Ni förstår kanske att det var ett stort steg för mig att ta. Jag var 38 år gammal, barnlös och bodde i en liten lägenhet i min hemstad. När jag, av en slump, fick erbjudandet om att arbeta med bergvärme i Stockholm tog det 5 månader att bestämma mig. Som tur var lät arbetsgivaren mig fundera länge. Teamet skulle ändå inte sättas samman direkt.

 

Väl i Stockholm, och väl arbetandes med bergvärme, började jag trivas direkt. Jag fick en lägenhet på Södermalm, också det av en slump. Det var min mamma som hade en gammal arbetskamrat vars son hyrde ut. Han skulle flytta ihop med sin flickvän och ville inte sälja. Jag bodde i den underbara lägenheten, strax intill Mariatorget, i närmare 3 år. Tre år av bra bostadsläge, ny stad, nya vänner och bergvärme i Stockholm som arbete – Vilket jag trivdes med. Det var en mycket bra tid. En tid då jag gick framåt både karriärsmässigt och personlighetsmässigt.

 

Jag är tacksam att jag tog steget, inte minst för att jag vidgade mina vyer för var man kan bo. Sanningen är att jag inte ens hade reflekterat över vare sig arbete med bergvärme eller Stockholm som stad att bo i.

 

Är det någon annan som gjort liknande ”resa” både bokstavligt och bildligt? Kanske är det någon mer som har arbetat med bergvärme i Stockholm.

 

Vi hörs!

 

Ovido - Quiz & Flashcards