Direktlänk till inlägg 24 mars 2021

Spannmålsfritt hundfoder för våra hundar

Av Kaj Olsson - 24 mars 2021 20:08

Jag ska inte påstå att jag kan särskilt mycket om hundar. Visst, jag har haft hund de senaste 15 åren och jag vill tro att jag har gjort ett bra jobb. Det hela har varit väldigt smärtfritt. Förutom när den första hunden dog förstås. Annars har de mått bra och kommit bra överens med mig och mina barn. Ett fint liv tillsammans, helt enkelt.

 

För ett år sedan träffade jag min nuvarande sambo. Det gick fort när vi flyttade ihop. Mina barn och min jycke skulle komma överens med hennes hund. Även detta gick förvånansvärt fort. De tyckte om varandra. Vad sambon däremot var väldigt noga med var kosthållningen. ”De måste ha spannmålsfritt hundfoder” sa hon till mig redan då vi började planera att flytta ihop. Jag frågade varför det var så viktigt med just spannmålsfritt hundfoder. Hon såg på mig med den allvarligaste blick hon gett mig. Sedan höll hon vad man inom vissa kulturer skulle kalla ett brandtal för spannmålsfritt hundfoder.

 

Jag visste att det skulle bli åka av när utläggningen började med ”Hundar härstammar från vargar...”. Det var bara att koppla in säkerhetsbältet och lyssna på argument för spannmålsfritt hundfoder en bra stund. Missförstå mig inte: Det är inte så att jag har lyckats missa att spannmålsfritt hundfoder är bra för hunden. Som jag sa så har jag haft hundar i 15 år och då och då har jag köpt sådant. Jag har bara inte tänkt att det skulle vara något så viktigt, men det var det för henne. 

 

Jag har inga problem med att köpa spannmålsfritt hundfoder. Om det gör hundarna lyckliga och/eller att de mår bättre – Om det gör min sambo lugnare eller gladare – Ja, då är det klart att jag köper det när jag handlar. Problemet är bara mitt minne. Eller snarare: Problemet är min avsaknad av minne. Jag kan inte komma ihåg sånt, det går bara inte. Om jag köper hundfoder tittar jag inte om det är spannmålsfritt eller ej. Jag bara tar någon påse jag känner igen och sedan går jag. För många låter detta kanske helknasigt, och jag klandrar er inte. Det är bara det att mina tankar lätt vandrar iväg när jag handlar.

 

Hur kan man bota dåligt handlings-minne? Förslag?

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaj Olsson - Fredag 16 feb 19:02

Alla vill ha ett snyggt och fräscht badrum, och det kan vara en nödvändighet att renovera badrummet i en äldre bostad men kostnaden för badrumsrenoveringar avskräcker många. Ofta är den ändå överkomlig med en välplanerad budget och smarta val. Lista ...

Av Kaj Olsson - 12 november 2022 11:30

Idag ska jag berätta om den gång då jag tappade bort mitt tennisarmband i ett rapsfält. Detta var så traumatiskt att jag knappt vågat dela med mig om händelsen till någon. Idag ska jag dock bryta mönstret och låta berätta för er om det som inträffade...

Av Kaj Olsson - 5 september 2022 17:23

Nu ska jag berätta om mitt roligaste uppdrag som dansare. Minns då att jag arbetat i branschen under oerhört många år. Jag har varit med på i stort sett alla hörn, kan man säga. Det är därför en ganska stor grej för mig att uttala mig om vilket jag g...

Av Kaj Olsson - 2 juli 2022 11:30


Nu är äntligen sommaren här med sol, bad och trevliga kvällar i baksätet på raggarbilen. Jag skullle väl inte säga att jag är någon soldyrkare, men när man hör basen pumpa på håll när man ligger ute och solar så väcks det något i mig. Jag vet inte om...

Av Kaj Olsson - 4 juni 2022 11:02

Jag får lov att återkomma till detta tema igen. Ni minns att jag förra veckan skrev ett inlägg om att min dotter kunde ett ord som jag inte lärt mig ännu? Ni som inte har läst det får här en snabbgenomgång, precis som i mello:   Förskolan skulle ...

Ovido - Quiz & Flashcards