Alla inlägg under april 2021

Av Kaj Olsson - 15 april 2021 19:22

För ett par veckor sedan gjorde jag misstaget att avslöja vad jag jobbar med. Jag kallar det för misstaget eftersom jag inte på något sätt ville att den här bloggen skulle handla om det. Ironiskt nog ska jag nu berätta för er som råkat missa inlägget vad jag arbetar med. Jag installerar alltså solceller på lantbruk runt om i regionen.

 

Så, när jag nämnde detta så fick jag plötsligt en himla massa mail i min inkorg. Jag tänkte att det nog var reaktioner på min senaste video och recept. Så var inte fallet. Så var verkligen inte fallet, kära läsare. Frågorna handlade uteslutande om mitt arbete med solceller för lantbruk. Vissa handlade om mer praktiska saker. Det kunde handla om personer som bedrev lantbruk och funderade på att skaffa solceller. Andra hade mer frågor om mitt val av karriär. Vissa frågade hur jag egentligen mådde, som arbetade med solceller för lantbruk. Jag förstår inte riktigt hur en sådan nyhet kan väcka sådana känslor. Är det för att matlagning och installation av solceller för lantbruk är så fundamentalt olika? Jag väljer nog att tro att det är här som skon klämmer.

 

Nåväl, nu var jag tillbaka och talade om samma sak igen. Så får det väl vara nu. Trots att jag räds att den här bloggen skulle förvandlas till något den inte är så är det ett faktum: Jag finns för att tillfredsställa läsviljan hos mina läsare. Om de vill höra om hur det är att jobba med solceller för lantbruk – ja, då ska de bannemej få höra hur det är att jobba med solceller för lantbruk. Håll i hatten.

 

Nu kommer alltså en rent självisk bedömning om vad det är jag uppskattar mest. Jag rankar de tre främsta anledningarna till varför det är roligt att jobba med solceller för lantbruk. Ingen inbördes ordning eller så, ok?

 

Mitt team

 

Jag har haft äran att arbeta med några av branschens främsta i flera år. Det är ett otroligt härligt team och jag tror att detta är en av de mest bidragande faktorerna till trivsel. Så är det väl alltid, oavsett om man jobbar med solceller och lantbruk eller ej. Hur som helst så kvalar detta sig in på topp 3-listan.

 

Miljön

 

När man jobbar med solceller för lantbruk slår man ett slag för miljön. Detta är en oerhört bidragande faktor till varför jag känner att jag gör skillnad på jobbet. Det tror jag är viktigt för mig: att göra skillnad.

 

Kunderna

 

Sist men inte minst – möjligen mest smörigt – säger jag kunderna. Kunderna är alltid väldigt trevliga och glada när vi installerar solceller för deras lantbruk. Det värmer och det gör att det är roligare att komma till jobbet!

Av Kaj Olsson - 7 april 2021 17:28

Det är härligt att fortfarande kunna bli stolt över sina föräldrar. Min mamma och pappa närmare sig nu 80 år och de är långt ifrån nyskapande. Bortsett från deras politiska åsikter så är de båda ganska ordentligt konservativa. Ni vet, saker ska vara som de alltid har varit och inget får någonsin förändras. Det har varit deras inställning sedan jag föddes, kanske till och med sedan de själva föddes.

 

Nåväl, för ett tag sedan var jag där på besök och fick höra en nyhet som gjorde mig väldigt glad. De hade valt att skaffa solcellspaket till sitt hus. För många av er låter detta säkert inte som någon stor sak. Solcellspaket skaffar väl var och varannan människa nu, tänker ni kanske. Ja, men inte om man heter Ingegerd och Mats och man är mina föräldrar. Då resonerar man annorlunda, inte bara om solcellspaket utan om allt.

 

Jag minns när det först började bli prat om klimatkrisen på riktigt. Min pappa köpte inte ett enda argument som forskarna hade att komma med. Han var helt oförmögen att ta in de skrämmande siffror som visades upp. Med åren tillät han sig själv att förändras. Det är viktigt att komma ihåg att han gjorde detta själv, i alla fall om man frågar honom. Han skulle aldrig erkänna att någon annan påverkat honom – Nej, nej – Detta räknade han ut själv. Det var det som gjorde att han tillslut tog beslutet att skaffa solcellspaket. Jag tänker att det väl får vara så då. Om det faktum att han kan förändra sig själv gör att han skaffar solcellspaket så är det bara att le och vara glad.

 

Det lustiga med min pappa är att han nu har blivit en oerhörd förkämpe för miljön. Ja, kanske inte primärt för själva klimatkampen men för solcellspaket. Redan efter några månader med solceller i sitt hus började han tala om ”vi”. Ja, han menade alltså de villaägare som skaffat solcellspaket. Det är ganska magstarkt, eller hur?

 

När jag var där nu senast så tog han som vanligt upp ämnet. Jag tänkte att jag skulle få lyssna på ännu en saga om hur genialisk han är. Så blev det inte. Faktum är att han tackade mig. Tackade mig för att jag tjatat på honom om hur bra idé solcellspaket faktiskt är. Det kändes väldigt fint, och jag fick tillochmed en alldeles för hård dunk i ryggen.

 

Därefter följde en kvarts utläggning om hur det mesta dock var hans egen förtjänst.

 

Skapa flashcards