Direktlänk till inlägg 7 april 2021

Pappas solcellspaket

Av Kaj Olsson - 7 april 2021 17:28

Det är härligt att fortfarande kunna bli stolt över sina föräldrar. Min mamma och pappa närmare sig nu 80 år och de är långt ifrån nyskapande. Bortsett från deras politiska åsikter så är de båda ganska ordentligt konservativa. Ni vet, saker ska vara som de alltid har varit och inget får någonsin förändras. Det har varit deras inställning sedan jag föddes, kanske till och med sedan de själva föddes.

 

Nåväl, för ett tag sedan var jag där på besök och fick höra en nyhet som gjorde mig väldigt glad. De hade valt att skaffa solcellspaket till sitt hus. För många av er låter detta säkert inte som någon stor sak. Solcellspaket skaffar väl var och varannan människa nu, tänker ni kanske. Ja, men inte om man heter Ingegerd och Mats och man är mina föräldrar. Då resonerar man annorlunda, inte bara om solcellspaket utan om allt.

 

Jag minns när det först började bli prat om klimatkrisen på riktigt. Min pappa köpte inte ett enda argument som forskarna hade att komma med. Han var helt oförmögen att ta in de skrämmande siffror som visades upp. Med åren tillät han sig själv att förändras. Det är viktigt att komma ihåg att han gjorde detta själv, i alla fall om man frågar honom. Han skulle aldrig erkänna att någon annan påverkat honom – Nej, nej – Detta räknade han ut själv. Det var det som gjorde att han tillslut tog beslutet att skaffa solcellspaket. Jag tänker att det väl får vara så då. Om det faktum att han kan förändra sig själv gör att han skaffar solcellspaket så är det bara att le och vara glad.

 

Det lustiga med min pappa är att han nu har blivit en oerhörd förkämpe för miljön. Ja, kanske inte primärt för själva klimatkampen men för solcellspaket. Redan efter några månader med solceller i sitt hus började han tala om ”vi”. Ja, han menade alltså de villaägare som skaffat solcellspaket. Det är ganska magstarkt, eller hur?

 

När jag var där nu senast så tog han som vanligt upp ämnet. Jag tänkte att jag skulle få lyssna på ännu en saga om hur genialisk han är. Så blev det inte. Faktum är att han tackade mig. Tackade mig för att jag tjatat på honom om hur bra idé solcellspaket faktiskt är. Det kändes väldigt fint, och jag fick tillochmed en alldeles för hård dunk i ryggen.

 

Därefter följde en kvarts utläggning om hur det mesta dock var hans egen förtjänst.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaj Olsson - Fredag 16 feb 19:02

Alla vill ha ett snyggt och fräscht badrum, och det kan vara en nödvändighet att renovera badrummet i en äldre bostad men kostnaden för badrumsrenoveringar avskräcker många. Ofta är den ändå överkomlig med en välplanerad budget och smarta val. Lista ...

Av Kaj Olsson - 12 november 2022 11:30

Idag ska jag berätta om den gång då jag tappade bort mitt tennisarmband i ett rapsfält. Detta var så traumatiskt att jag knappt vågat dela med mig om händelsen till någon. Idag ska jag dock bryta mönstret och låta berätta för er om det som inträffade...

Av Kaj Olsson - 5 september 2022 17:23

Nu ska jag berätta om mitt roligaste uppdrag som dansare. Minns då att jag arbetat i branschen under oerhört många år. Jag har varit med på i stort sett alla hörn, kan man säga. Det är därför en ganska stor grej för mig att uttala mig om vilket jag g...

Av Kaj Olsson - 2 juli 2022 11:30


Nu är äntligen sommaren här med sol, bad och trevliga kvällar i baksätet på raggarbilen. Jag skullle väl inte säga att jag är någon soldyrkare, men när man hör basen pumpa på håll när man ligger ute och solar så väcks det något i mig. Jag vet inte om...

Av Kaj Olsson - 4 juni 2022 11:02

Jag får lov att återkomma till detta tema igen. Ni minns att jag förra veckan skrev ett inlägg om att min dotter kunde ett ord som jag inte lärt mig ännu? Ni som inte har läst det får här en snabbgenomgång, precis som i mello:   Förskolan skulle ...

Ovido - Quiz & Flashcards