Direktlänk till inlägg 16 juni 2021

Biltvätten i Haninge och generationsskiften

Av Kaj Olsson - 16 juni 2021 15:32

Jag minns när jag var liten. Det är egentligen ett ganska onödigt sätt att starta ett inlägg på, visserligen. Någonstans minns väl de allra flesta av oss när de var små. Om man inte minns när man var liten ska man väl börja bli orolig? Det borde väl betyda att antingen minnet inte är vad det borde vara, eller att man varit med om förträngande saker.

 

Det var i alla fall varken minne eller barndom jag skulle tala om, men jag börjar så. Jag minns en biltvätt i Haninge. Ett ställe dit jag och pappa ofta åkte när jag var liten. Pappa var väldigt förtjust i sin bil. Så förtjust att han ofta lät utföra rekond i Haninge, på stället jag nämnde. Minnen kan förstås vara något skruvade, särskilt när man var mellan 6 och 8 när de uppstod. Jag vill däremot minnas att det kunde handla om en gång varje vecka. Ja, alltså en gång varje vecka som vi åkte till biltvätten i Haninge – jag och pappa. Jag visste inte ens vad rekond var för något. Jag tyckte att ordet lät ganska coolt. Som namnet på ett rockband eller så. ”Rekond i Haninge”, det hade något som jag inte kunde sätta fingret på.

 

Så var det i alla fall. Jag och pappa åkte till biltvätten i Haninge för jämnan. Jag älskade det. Mest älskade jag det för att pappa älskade det. Och jag gillade att vara omkring honom när han var glad. Det gör jag förresten fortfarande. Rekond på hans favoritställe i Haninge gör honom glad. Därför tar han denna tjänst fortsatt. Nu är det dock oerhört sällan jag är med. Faktum är att jag nog inte har varit med på biltvätten i Haninge sedan 2002 eller så.

 

Tiden går, det är en gammal spaning som aldrig går ur tiden. Hur som helst så konstaterade jag nyligen att jag har börjat bli min pappa. Inte nog med att näsan växte till sig till att se lite liknande ut. Inte heller nog med att jag tappar håret i exakt samma ålder som han gjorde. Jag har också fått upp min smak för biltvätten i Haninge. Nu undrar ni ”Menar du samma biltvätt i Haninge som din pappa åkte till?”. Svaret på frågan är ett rungande JA! 

 

Vad beror detta på? Har det någonting att göra med att vara förälder? På tal om det så måste jag sticka. Jag och min dotter ska på rekond i Haninge.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaj Olsson - Fredag 16 feb 19:02

Alla vill ha ett snyggt och fräscht badrum, och det kan vara en nödvändighet att renovera badrummet i en äldre bostad men kostnaden för badrumsrenoveringar avskräcker många. Ofta är den ändå överkomlig med en välplanerad budget och smarta val. Lista ...

Av Kaj Olsson - 12 november 2022 11:30

Idag ska jag berätta om den gång då jag tappade bort mitt tennisarmband i ett rapsfält. Detta var så traumatiskt att jag knappt vågat dela med mig om händelsen till någon. Idag ska jag dock bryta mönstret och låta berätta för er om det som inträffade...

Av Kaj Olsson - 5 september 2022 17:23

Nu ska jag berätta om mitt roligaste uppdrag som dansare. Minns då att jag arbetat i branschen under oerhört många år. Jag har varit med på i stort sett alla hörn, kan man säga. Det är därför en ganska stor grej för mig att uttala mig om vilket jag g...

Av Kaj Olsson - 2 juli 2022 11:30


Nu är äntligen sommaren här med sol, bad och trevliga kvällar i baksätet på raggarbilen. Jag skullle väl inte säga att jag är någon soldyrkare, men när man hör basen pumpa på håll när man ligger ute och solar så väcks det något i mig. Jag vet inte om...

Av Kaj Olsson - 4 juni 2022 11:02

Jag får lov att återkomma till detta tema igen. Ni minns att jag förra veckan skrev ett inlägg om att min dotter kunde ett ord som jag inte lärt mig ännu? Ni som inte har läst det får här en snabbgenomgång, precis som i mello:   Förskolan skulle ...

Skapa flashcards