Direktlänk till inlägg 6 augusti 2021

Tiden i budbil

Av Kaj Olsson - 6 augusti 2021 10:49

Ibland får man tillåta sig att drömma. Ofta handlar förstås drömmarna om framtiden. Om hur det ska bli om man tar vissa beslut. Om jag bara får ordnat med en viss sak så kan utfallet bli på ett visst sätt. Beslutar jag mig för att göra på ett annat sätt kan det få förödande konsekvenser. Ja, ni vet sådana tankar.

 

Idag ska jag drömma om det som har varit. En ganska ovanlig uppgift för mig, men därför också väldigt utmanande. Jag ska tala om den tid som ägde rum efter gymnasiet, då jag körde budbil. Detta var en period på ungefär 4 år. Jag körde budbil runt om i staden och jag tror att jag hann köra ut det allra mesta. Ni kan inte ana vad mycket olika saker som folk beställer. Det är en hel bok i sig.

 

Nåväl, mitt tillbakadrömmande om tiden i budbil mynnar ut i en lista. Jag ska nu tala om för er vad jag uppskattade mest med den här typen av arbete. Jag menar, jag jobbar ju med saker som är oerhört långt ifrån budbilen idag. Ändå kan jag känna att det var en himla fin tid. Detta är varför:

 

  1. Tidiga mornar

 

För de som känner mitt samtida jag låter detta befängt. Min partner skulle säga: ”Men du hatar ju att gå upp tidigt?”. Ja, nu kanske, men jag älskade det när jag jobbade med budbil. Mestadels älskade jag det för att jag fick sluta innan alla andra. När andra gnatade på med jobbet kl 14 var jag redan hemma.

 

  1. Tiden på vägarna

 

Jag har aldrig känt mig så lite stressad som när jag körde budbil. Det var någonting oerhört meditativt med att arbeta med att köra bil. Vägarna är lugnande. Det låter kanske konstigt men så är det i alla fall när man jobbar professionellt. Man vänjer sig vid förhållandena när man jobbar med budbil.

 

  1. Variationen

 

Det kan låta ironiskt att belysa variationen i ett jobb som var någotsånär samma varje dag. Det jag menar är förstås variationen av var jag skulle med min budbil just den dagen. Detta stod klart när jag fick min lista. Det kunde handla om transporter inne i stan på de minsta gränderna. Samtidigt kunde det handla om transporter i utkanten av regionen. Detta uppskattade jag.

 

Jag hinner inte skriva mer om min tid i budbil idag men återkommer snarast igen. Min plan är att skriva om de olika uppdrag jag genomfört. Hur låter det?

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaj Olsson - Fredag 16 feb 19:02

Alla vill ha ett snyggt och fräscht badrum, och det kan vara en nödvändighet att renovera badrummet i en äldre bostad men kostnaden för badrumsrenoveringar avskräcker många. Ofta är den ändå överkomlig med en välplanerad budget och smarta val. Lista ...

Av Kaj Olsson - 12 november 2022 11:30

Idag ska jag berätta om den gång då jag tappade bort mitt tennisarmband i ett rapsfält. Detta var så traumatiskt att jag knappt vågat dela med mig om händelsen till någon. Idag ska jag dock bryta mönstret och låta berätta för er om det som inträffade...

Av Kaj Olsson - 5 september 2022 17:23

Nu ska jag berätta om mitt roligaste uppdrag som dansare. Minns då att jag arbetat i branschen under oerhört många år. Jag har varit med på i stort sett alla hörn, kan man säga. Det är därför en ganska stor grej för mig att uttala mig om vilket jag g...

Av Kaj Olsson - 2 juli 2022 11:30


Nu är äntligen sommaren här med sol, bad och trevliga kvällar i baksätet på raggarbilen. Jag skullle väl inte säga att jag är någon soldyrkare, men när man hör basen pumpa på håll när man ligger ute och solar så väcks det något i mig. Jag vet inte om...

Av Kaj Olsson - 4 juni 2022 11:02

Jag får lov att återkomma till detta tema igen. Ni minns att jag förra veckan skrev ett inlägg om att min dotter kunde ett ord som jag inte lärt mig ännu? Ni som inte har läst det får här en snabbgenomgång, precis som i mello:   Förskolan skulle ...

Skapa flashcards