Direktlänk till inlägg 23 augusti 2021

Bröder, brorsdöttrar och slamsugning i Stockholm

Av Kaj Olsson - 23 augusti 2021 12:23

Jag var barnvakt nyligen. För de flesta låter kanske inte detta som någonting särskilt stort. För mig är det däremot ordentligt stort. Det var första gången som jag och min brorsdotter umgicks själva. Hon hälsade på mig och stannade faktiskt hela helgen. Det gick väldigt bra, och hon ville gärna komma tillbaka igen. Så, nu har ni fått förklarat för er att jag är en bra farbror. Då ska jag komma till sak.

 

När vi var och badade fick jag en oväntad fråga. Den var till och med oväntad för att komma från en 8-åring. Frågan löd: ”Hur många jobbar med slamsugning i Stockholm?”. Jag fick en kallsup av förvåning, och av vatten simultant. Jag upprepade frågan om antalet människor som arbetade med slamsugning i Stockholm och hade svårt att inte skratta. Jag hade mina aningar om varifrån frågan härstammade.

 

Hennes pappa, min bror, arbetar med slamsugning i deras hemkommun ca 1 timme från Stockholm. Varje gång som jag hälsar på brukar jag skoja om att de borde flytta till huvudstaden. ”Inser du hur många byggnader i Stockholm som behöver slamsugning? Du skulle ha en helt fantastisk arbetssituation” säger jag till storebrorsan. Delvis på skoj men också delvis på allvar. Detta snappades tydligen upp av hans dotter, därav frågan om slamsugning och Stockholm.

 

Det kändes så lustigt att få frågan just där och då. När vi guppade omkring i den grunda delen av vuxenpoolen – av alla situationer – då var det just där hon frågade om mängden professionella inom slamsugning i Stockholm. Jag frågade varför hon undrade. Först såg det ut som att hon inte riktigt ville säga varför det kommit upp i tanken. Sedan kunde hon inte hålla sig:

 

”Pappa sa att han kanske skulle jobba med slamsugning i Stockholm” sa hon och jag fick dagens andra kallsup. Jag frågade vad hon menade. Vadå att han skulle jobba med slamsugning i Stockholm? När då? Och hur starkt var hans ”kanske”? Svaren på dessa frågor är svåra att få ur ett barn så jag valde att avvakta till dess att vi kommit ut från vattenlandet.

 

Jag ringde upp brorsan och sa ”Jaha, slamsugning i Stockholm hör jag. Ska du äntligen ge med dig?” frågade jag. Eftersom han var på inflyttningsfest och var något berusad svarade han ärligt. ”Ja, vi har pratat lite hemma *hick* och sagt att vi kanske ska testa. Tydligen söker de många inom slamsugning i Stockholm just nu, så jag har ju att göra *hick*”

 

Det var ju det jag sa!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaj Olsson - Fredag 16 feb 19:02

Alla vill ha ett snyggt och fräscht badrum, och det kan vara en nödvändighet att renovera badrummet i en äldre bostad men kostnaden för badrumsrenoveringar avskräcker många. Ofta är den ändå överkomlig med en välplanerad budget och smarta val. Lista ...

Av Kaj Olsson - 12 november 2022 11:30

Idag ska jag berätta om den gång då jag tappade bort mitt tennisarmband i ett rapsfält. Detta var så traumatiskt att jag knappt vågat dela med mig om händelsen till någon. Idag ska jag dock bryta mönstret och låta berätta för er om det som inträffade...

Av Kaj Olsson - 5 september 2022 17:23

Nu ska jag berätta om mitt roligaste uppdrag som dansare. Minns då att jag arbetat i branschen under oerhört många år. Jag har varit med på i stort sett alla hörn, kan man säga. Det är därför en ganska stor grej för mig att uttala mig om vilket jag g...

Av Kaj Olsson - 2 juli 2022 11:30


Nu är äntligen sommaren här med sol, bad och trevliga kvällar i baksätet på raggarbilen. Jag skullle väl inte säga att jag är någon soldyrkare, men när man hör basen pumpa på håll när man ligger ute och solar så väcks det något i mig. Jag vet inte om...

Av Kaj Olsson - 4 juni 2022 11:02

Jag får lov att återkomma till detta tema igen. Ni minns att jag förra veckan skrev ett inlägg om att min dotter kunde ett ord som jag inte lärt mig ännu? Ni som inte har läst det får här en snabbgenomgång, precis som i mello:   Förskolan skulle ...

Ovido - Quiz & Flashcards