Direktlänk till inlägg 30 augusti 2021

Funderingar om facility management

Av Kaj Olsson - 30 augusti 2021 14:02

Hej alla,

 

Facility management har varit ämnet på mina blogg-läppar under den senaste tiden. Detta har fallit sig naturligt eftersom jag har fått god respons på ämnet. Jag berättade nämligen för ett tag sedan om att facility management var något jag sysslade med för ett antal år sedan. Många tycktes inte veta vad det handlade om. Det förvånade mig en aning, men å andra sidan finns förstås mängder av arbeten som jag knappt vet något om. Hur som helst så har det nu blivit så att detta tema följt oss varje onsdag ett tag. Jag tänkte att facility management skulle få förbli onsdagsämnet så nu kör vi igen.

 

Jag ska dra igenom några av de frågor om facility management som kommit in. Om ni känner att ni har funderingar men saknar svar på era frågor så är det bara att skriva. Lämna en kommentar med er fråga så återkopplar jag så snart som möjligt.

 

Var jobbade du med facility management?

 

Jag är osäker på om frågan syftar till den geografiska platsen eller vilket företag. Därför väljer jag att svara på båda. Jag arbetade med facility management i Stockholm. Jag var anställd på ett företag som varken var det minsta eller det största i branschen. Vi var ett välrenommerat och flitigt anlitat företag som var väldigt respekterade. Målet var aldrig att växa särskilt mycket, även om jag förstått att företaget gjort det på senare år.

 

Hur var dina kollegor?

 

Jag tror att jag nämnt detta i ett tidigare inlägg men jag upprepar mig mer än gärna. Mina kollegor var verkligen de bästa man kunde önskat sig. De är en stor och viktig anledning till att jag trivdes med mitt arbete så pass mycket som jag gjorde. Arbetsmiljön var fantastisk. Att arbeta med facility management och de moment de innebar var kul. Det kanske inte var något jag ville göra för alltid men definitivt fint för en period. Kollegorna var verkligen de som fick mig att bli glad av att gå till jobbet på morgonen. Det kändes väldigt fint att det blev sådär.

 

Hur längesedan var det som du jobbade med facility management?

 

Det är skrämmande. Jag vågar knappt erkänna det för mig själv men det börjar närma sig 5 år. Det mest svindlande är att tänka 5 år tillbaka i tiden från dess. När jag började med facility management var det 5 år sedan jag tog studenten.

 

Fler frågor och svar nästa vecka. Vi hörs då!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaj Olsson - Fredag 16 feb 19:02

Alla vill ha ett snyggt och fräscht badrum, och det kan vara en nödvändighet att renovera badrummet i en äldre bostad men kostnaden för badrumsrenoveringar avskräcker många. Ofta är den ändå överkomlig med en välplanerad budget och smarta val. Lista ...

Av Kaj Olsson - 12 november 2022 11:30

Idag ska jag berätta om den gång då jag tappade bort mitt tennisarmband i ett rapsfält. Detta var så traumatiskt att jag knappt vågat dela med mig om händelsen till någon. Idag ska jag dock bryta mönstret och låta berätta för er om det som inträffade...

Av Kaj Olsson - 5 september 2022 17:23

Nu ska jag berätta om mitt roligaste uppdrag som dansare. Minns då att jag arbetat i branschen under oerhört många år. Jag har varit med på i stort sett alla hörn, kan man säga. Det är därför en ganska stor grej för mig att uttala mig om vilket jag g...

Av Kaj Olsson - 2 juli 2022 11:30


Nu är äntligen sommaren här med sol, bad och trevliga kvällar i baksätet på raggarbilen. Jag skullle väl inte säga att jag är någon soldyrkare, men när man hör basen pumpa på håll när man ligger ute och solar så väcks det något i mig. Jag vet inte om...

Av Kaj Olsson - 4 juni 2022 11:02

Jag får lov att återkomma till detta tema igen. Ni minns att jag förra veckan skrev ett inlägg om att min dotter kunde ett ord som jag inte lärt mig ännu? Ni som inte har läst det får här en snabbgenomgång, precis som i mello:   Förskolan skulle ...

Skapa flashcards