Alla inlägg under november 2021

Av Kaj Olsson - 21 november 2021 15:52

Under mina första år i staden gick det lite långsamt. Eller ja, det gick i alla fall ganska långsamt emellanåt, och framförallt första året. Det var inte så lätt att hitta nya människor. Plugget jag började på hade mest folk som redan hade liv här. De hade sina kompisgäng. De hade sina familjer och de hade sina intressen. Det var lite speciellt, men sakteliga blev allt lite bättre. En brytpunkt var när jag började på mitt extrajobb. Det var ett elbolag. Jag hade absolut noll koll på elbolag innan dess men jag blev helt enkelt tvungen att lära mig. CSN räckte inte till, det blev tydligt. Jag skulle behöva jobba för att kunna leva så som jag ville. För att kunna ha kvar de relativt dyra intressen jag hade. Elbolag skulle det få bli, och därmed basta.

 

Det började med att jag jobbade en kväll i veckan. Måndagar efter plugget. Jag insåg efter ett tag att studierna inte tog så mycket kraft som jag hade trott. Elbolaget jag hamnat på var inte heller särskilt krävande. Det gick... ganska bra faktiskt. Jag fick mycket gjort och det kändes bra när jag mottog lön varje månad. Jag gick, efter några veckor, över till 2 kvällar i veckan på elbolag. Sedan efter ett tag gick jag vidare till 3. Jag började också rycka in på helger när chefen på mitt elbolag bad mig.

 

Tillslut hade jag blivit en i gänget i allra högsta grad. Jag fick vänner på elbolaget. De vänner jag inte riktigt kände att jag hade fått genom plugget. Vi började umgås efter jobbet, på AW. Sedan började vi umgås även utöver dessa tillfällen. Vi kom närmare och närmare. När jag fick några bekanta i klassen valde jag att styra ihop ett event. 4 personer från elbolaget och 4 personer från klassen skulle få komma hem till mig. En fin tanke som mynnade ut i en fin kväll. Först var det lite försiktigt. Elbolag och ekonomi-klass gick ihop, skulle det visa sig. Jag blev varm av den tanken.

 

Det var tur för mig att jag började jobba på elbolaget. Dels för att det gav mig nya vänner och dels för att det gav mig ett sammanhang i min nya stad, i min nya tillvaro. Det är nog något jag kommer bära med mig hela livet. Min rekommendation till er som ska flytta till Stockholm och är helt nya i staden: Skaffa ett jobb. Det kommer att gynna er! Det behöver förstås inte vara ett elbolag men ni har ändå min rekommendation om ni sneglar på det spåret.

 

Tack och hej!

Av Kaj Olsson - 5 november 2021 12:37

The questions have been many. Surprisingly many people have contacted me after my last post about my job. Why is that? You tell me. Maybe it’s partly because I haven’t really told this “story” before. Maybe it has something to do with that my work is very far from my internet persona. Who knows. No one, probably.

 

Anyways, I work in fulfillment, if anyone missed that the last time. This time, I will dig a little deeper into this. It seems like a lot of people don’t really know what fulfillment is about. I don’t blame you. It’s usually something that you only know once you’re: A) work with fulfillment yourself (like me), or B) Run your own e-commerce business.

 

OK, let’s go.

 

What is fulfillment?

 

I bet that everyone would agree that delivery services is crucial for any e-commerce business. This is especially true in contemporary society, since the amount of competitors increases in pretty much all industries. Deliveries must be efficient, there is no other way. To ensure this, fulfillment services is what these businesses need.

 

When a company contacts us to take care of their fulfillment, we take their package from their hand and deliver it to the end-customer. That is pretty much what is happening in most cases. The company stores their products in our warehouse facilities. Our system is synchronized with their ordering system. When someone orders something, our staff picks it up and package it in a proper way. Then we send it away, but are still taking care of other aspects of the delivery. Safe, efficient deliveries, that’s what fulfillment is all about securing.

 

Got it? Good!

 

I’m looking for a company to run my fulfillment. What should I aim for?

 

As e-commerce becomes bigger and bigger every year, so does the supply of fulfillment companies. I’m sure most of these companies are serious and good at what they do. Having said that, I would recommend choosing a company that knows exactly what they are doing. It sounds a bit harsh, but I definitely think that experience is the thing to aim for here. Make sure that the company has an extensive experience from carrying out fulfillment services. In the best of worlds, the company you choose have also worked in a variety of industries with different companies.

 

This was not supposed to be a marketing post. However, if you’re looking for fulfillment, our company is among the best one you find in the whole country. Just saying. Leave a comment and I’ll tell you more about it!

Ovido - Quiz & Flashcards