Direktlänk till inlägg 21 mars 2022

Slumpen och mässingsskyltar

Av Kaj Olsson - 21 mars 2022 17:12

Idag kommer det att handla om mässingsskyltar. Eller ja, det kommer väl egentligen huvudsakligen handla om mig, som vanligt. Det är lite så jag valt att vinkla den här bloggen och detta är ni väl medvetna om. Om jag exempelvis skriver om giraffer så skriver jag om dem utifrån mitt eget perspektiv. Kanske skriver jag om när jag såg dem på en djurpark när jag var liten. När en giraff tog min keps och jag blev jätteledsen, något som för övrigt har hänt på riktigt. Annars kanske jag skriver om min familj och då handlar det mest om min inställning till familjeliv eller min åsikt om något eller någon. Så även nu. Jag ska skriva om mässingsskyltar och kommer att helt och hållet fokusera på mitt arbete med dem.

 

Låt oss börja med hur mitt jobb med mässingsskyltar började. Det är inte supervanligt så jag anar att vissa undrar hur detta gick till.

 

Jag hade varit arbetslös i ca 4 månader efter att jag slutat mitt gamla jobb. En ganska dyster period, ska sägas. Låt oss dock inte fastna på det. En dag när jag gick på stan sprang jag bokstavligt talat in i en gammal skolkompis. Han hade minsann flyttat till Stockholm. Där jobbade han med mässingsskyltar. Vid det här tillfället visste jag inte vad mässingsskyltar var för någonting. Jag visste förstås vad en skylt var och jag tror att jag även hade koll på mässing. Kombinationen var däremot mig obekant.

 

Han frågade sedan vad jag gjorde och jag förklarade läget. En del av mig ville ljuga. Säga att jag hade det gott ställt och inte behövde någon assistans alls. Sedan kröp jag till korset jag själv målat upp och det var tur. ”Kom och jobba med mässingsskyltar med mig då?” frågade han utan att blinka.

 

”Jobba med mässingsskyltar?” upprepade jag frågade och han nickade. Tydligen hade de fått in så otroligt mycket beställningar under senaste tiden. De visste knappt vad de skulle göra med dem. De behövde folk. Bra, trevliga och arbetsamma människor som kunde lära sig att arbeta med mässingsskyltar.

 

”I’m your man” sa jag och gick hem och började googla mässingsskyltar omedelbart. Det blev en spännande resa och den kommer jag att berätta mer om nästa vecka.

 

Vi hörs!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaj Olsson - Fredag 16 feb 19:02

Alla vill ha ett snyggt och fräscht badrum, och det kan vara en nödvändighet att renovera badrummet i en äldre bostad men kostnaden för badrumsrenoveringar avskräcker många. Ofta är den ändå överkomlig med en välplanerad budget och smarta val. Lista ...

Av Kaj Olsson - 12 november 2022 11:30

Idag ska jag berätta om den gång då jag tappade bort mitt tennisarmband i ett rapsfält. Detta var så traumatiskt att jag knappt vågat dela med mig om händelsen till någon. Idag ska jag dock bryta mönstret och låta berätta för er om det som inträffade...

Av Kaj Olsson - 5 september 2022 17:23

Nu ska jag berätta om mitt roligaste uppdrag som dansare. Minns då att jag arbetat i branschen under oerhört många år. Jag har varit med på i stort sett alla hörn, kan man säga. Det är därför en ganska stor grej för mig att uttala mig om vilket jag g...

Av Kaj Olsson - 2 juli 2022 11:30


Nu är äntligen sommaren här med sol, bad och trevliga kvällar i baksätet på raggarbilen. Jag skullle väl inte säga att jag är någon soldyrkare, men när man hör basen pumpa på håll när man ligger ute och solar så väcks det något i mig. Jag vet inte om...

Av Kaj Olsson - 4 juni 2022 11:02

Jag får lov att återkomma till detta tema igen. Ni minns att jag förra veckan skrev ett inlägg om att min dotter kunde ett ord som jag inte lärt mig ännu? Ni som inte har läst det får här en snabbgenomgång, precis som i mello:   Förskolan skulle ...

Ovido - Quiz & Flashcards