Alla inlägg under april 2022

Av Kaj Olsson - 27 april 2022 17:23

Jag fick uppdraget att hantera min mors dödsbo i Stockholm. Det fanns ingenting med det som jag på förhand kände att jag ville ta hand om. Min kära mor har, under de många år hon varit i livet, samlat på sig en hel massa saker. Dessa saker var det ingen i släkten som ville ärva. I alla fall inte det mesta. Detta innebar att hennes dödsbo i Stockholm skulle behövas säljas av. Något som ingen heller kände att de ville sköta. Lotten landade som så många andra gånger på mig. Jag fick lov att ta hand om dödsboet i Stockholm. Något jag aldrig någonsin gjort tidigare. Idag kommer jag att berätta första delen om hur detta gick till.

 

Man är inte direkt sugen på att sköta ett dödsbo för ens mor i Stockholm när man är i sorg. Det fick mig att tänka att så många anhöriga tvingas göra detta varje dag. Det är fruktansvärt hemskt och något jag inte önskar någon människa. Så, dödsbot i Stockholm fanns där, 2 timmar bort, och stod redo för mig att omhändertas. Mina syskon skickade SMS som sade typ: ”Lycka till. Säg till om du behöver något”. Jag behövde hjälp men det vågade jag inte be om.

 

När jag satte mig in i hur mycket saker det handlade om – Hur många saker som behövde säljas och hur många uppgifter som behövde utföras – så bröt jag nästan ihop. Att jag skulle åka till Stockholm och ta hand om mammas dödsbo var mer än jag först trodde. Så jag tog till Google. Jag vet inte vad jag letade efter men jag sökte på dödsbo i Stockholm. Jag ville bara få någon form av indikation på att det fanns hjälp att få. Det fanns det också.

 

Det dök upp ett antal företag som jag tyckte såg intressanta ut. Företag vars hela verksamhet gick ut på att hjälpa människor i min situation. Människor som tvingats ta hand om dödsbon i Stockholm. De som inte vet hur de ska gå tillväga. Det var en himla tur att jag hittade dem. Jag kontaktade det företag jag tyckte såg mest pålitligt ut och jag bokade snabbt in ett möte.

 

Under mötet gick de igenom vad de kunde hjälpa mig med och vad detta skulle komma att kosta mig. Det lät helt fenomenalt och långt mycket billigare än jag hade kunnat föreställa mig. Uppgiften att omhänderta dödsbot i Stockholm blev plötsligt en rejäl bit mildare.

 

Erfarenheter av dödsbo i Stockholm? Hör av er i kommentarsfältet!

 

Av Kaj Olsson - 11 april 2022 13:42

Tillbaka igen. Igår blev det lite av en cliffhanger. Inte direkt något jag ägnar mig åt särskilt ofta men vi får se det som ett undantag. Jag antar att de flesta av er läste gårdagens inlägg, men om det var någon som missade tänkte jag ge lite bakgrund. Det förutsätter nämligen att för att ni ska hänga med på vad som komma skall.

 

Såhär är det. Jag och min lillebror träffades, som vi brukar, för att berätta improviserade historier för varandra. Den senaste som jag berättade för honom var om ett dödsbo i Stockholm. Varför gör vi detta? Jo, därför att vi båda är övertygade om att det utvecklar oss i vårt yrke. Vi berättar båda historier på olika sätt. Att kunna improvisera fram en historia om dödsbo i Stockholm kräver viss finess. Jag var väldigt nöjd med mig själv när kom på den här berättelsen faktiskt. Det ska bli ett nöje att presentera den för er. Är ni beredde att läsa en kort berättelse om ett dödsbo i Stockholm? Lovar ni att inte bli vettskrämda? Det jag inte hinner berätta fortsätter jag med imorgon. OK? Då kör vi!

 

Mörkare novemberkvällar fick man leta efter. Hansa och hans arbetskollegor hade fått ett uppdrag att städa ur ett dödsbo utanför Stockholm. Uppdraget kom med kort varsel. Så var det ibland men detta var extraordinärt. Till och med för detta gäng som arbetat med dödsbo i Stockholm under många år tillsammans.

 

  • ”Var fan är vi någonstans egentligen?” frågade Nils, den yngsta i gänget där han satt längst bak i bilen och kikade ut.

 

Ingen klandrade hans fråga. Var detta dödsbo verkligen i Stockholm? Det tycktes att allt som tornade upp framför dem var skog. Skog, efter skog, efter skog. Ett myller av träd och inte en gatlykta i sikta. 4 år inom dödsbo i Stockholm och aldrig hade någon av de sett något liknande.

 

Någon försäkrade Hansa, som körde bilen, om att de måste kommit fel. Han brydde sig inte om feedbacken utan gav all tillit till GPS:en. Om det fanns ett dödsbo i den här delen av Stockholm, ja då skulle de göra jobbet. Precis som vanligt. De fortsatte åka längs de ödsliga vägarna som blev mindre och mindre.

 

Fortsättning följer imorgon

 

 

 

Skapa flashcards