Direktlänk till inlägg 27 april 2022

Hjälp med dödsbo i Stockholm

Av Kaj Olsson - 27 april 2022 17:23

Jag fick uppdraget att hantera min mors dödsbo i Stockholm. Det fanns ingenting med det som jag på förhand kände att jag ville ta hand om. Min kära mor har, under de många år hon varit i livet, samlat på sig en hel massa saker. Dessa saker var det ingen i släkten som ville ärva. I alla fall inte det mesta. Detta innebar att hennes dödsbo i Stockholm skulle behövas säljas av. Något som ingen heller kände att de ville sköta. Lotten landade som så många andra gånger på mig. Jag fick lov att ta hand om dödsboet i Stockholm. Något jag aldrig någonsin gjort tidigare. Idag kommer jag att berätta första delen om hur detta gick till.

 

Man är inte direkt sugen på att sköta ett dödsbo för ens mor i Stockholm när man är i sorg. Det fick mig att tänka att så många anhöriga tvingas göra detta varje dag. Det är fruktansvärt hemskt och något jag inte önskar någon människa. Så, dödsbot i Stockholm fanns där, 2 timmar bort, och stod redo för mig att omhändertas. Mina syskon skickade SMS som sade typ: ”Lycka till. Säg till om du behöver något”. Jag behövde hjälp men det vågade jag inte be om.

 

När jag satte mig in i hur mycket saker det handlade om – Hur många saker som behövde säljas och hur många uppgifter som behövde utföras – så bröt jag nästan ihop. Att jag skulle åka till Stockholm och ta hand om mammas dödsbo var mer än jag först trodde. Så jag tog till Google. Jag vet inte vad jag letade efter men jag sökte på dödsbo i Stockholm. Jag ville bara få någon form av indikation på att det fanns hjälp att få. Det fanns det också.

 

Det dök upp ett antal företag som jag tyckte såg intressanta ut. Företag vars hela verksamhet gick ut på att hjälpa människor i min situation. Människor som tvingats ta hand om dödsbon i Stockholm. De som inte vet hur de ska gå tillväga. Det var en himla tur att jag hittade dem. Jag kontaktade det företag jag tyckte såg mest pålitligt ut och jag bokade snabbt in ett möte.

 

Under mötet gick de igenom vad de kunde hjälpa mig med och vad detta skulle komma att kosta mig. Det lät helt fenomenalt och långt mycket billigare än jag hade kunnat föreställa mig. Uppgiften att omhänderta dödsbot i Stockholm blev plötsligt en rejäl bit mildare.

 

Erfarenheter av dödsbo i Stockholm? Hör av er i kommentarsfältet!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaj Olsson - Fredag 16 feb 19:02

Alla vill ha ett snyggt och fräscht badrum, och det kan vara en nödvändighet att renovera badrummet i en äldre bostad men kostnaden för badrumsrenoveringar avskräcker många. Ofta är den ändå överkomlig med en välplanerad budget och smarta val. Lista ...

Av Kaj Olsson - 12 november 2022 11:30

Idag ska jag berätta om den gång då jag tappade bort mitt tennisarmband i ett rapsfält. Detta var så traumatiskt att jag knappt vågat dela med mig om händelsen till någon. Idag ska jag dock bryta mönstret och låta berätta för er om det som inträffade...

Av Kaj Olsson - 5 september 2022 17:23

Nu ska jag berätta om mitt roligaste uppdrag som dansare. Minns då att jag arbetat i branschen under oerhört många år. Jag har varit med på i stort sett alla hörn, kan man säga. Det är därför en ganska stor grej för mig att uttala mig om vilket jag g...

Av Kaj Olsson - 2 juli 2022 11:30


Nu är äntligen sommaren här med sol, bad och trevliga kvällar i baksätet på raggarbilen. Jag skullle väl inte säga att jag är någon soldyrkare, men när man hör basen pumpa på håll när man ligger ute och solar så väcks det något i mig. Jag vet inte om...

Av Kaj Olsson - 4 juni 2022 11:02

Jag får lov att återkomma till detta tema igen. Ni minns att jag förra veckan skrev ett inlägg om att min dotter kunde ett ord som jag inte lärt mig ännu? Ni som inte har läst det får här en snabbgenomgång, precis som i mello:   Förskolan skulle ...

Skapa flashcards