Alla inlägg under maj 2022

Av Kaj Olsson - 28 maj 2022 16:16

Jag jobbade med trappstädning i Stockholm under en tid i mitt liv. Riktigt hur lång tid det blev har jag lite dålig koll på såhär i efterhand. Jag tenderar att gå vidare snabbt. Det borde vara ca 4 år. Jag vet att jag hade gått ur gymnasiet och att jag inte ännu hade börjat plugga. Jag bodde i Stockholm och började med trappstädning som en slump. Det var en vän som var tvungen att tacka nej till sitt sommarvikariat. Jag tog det med tanken på att det skulle pågå under en kortare tid. Jag var där nästan ett halvt decennium.

 

Nog om det. Nu tänkte jag gå vidare med att besvara de frågor ni skickat in om saken. Det var nämligen så att jag talade om detta för ett tag sedan. Intresset för min trappstädning i Stockholm var stort och min respons har varit ringa. Nu ska jag gottgöra er. Detta är ett axplock av de frågor jag erhållit sedan mitt senaste inlägg:

 

Fastnade du för trappstädning i Stockholm direkt?

 

Nej, det skulle jag väl inte säga. Jag har alltid tyckt att det är meditativt att ägna sig åt städning. Därför föll det sig naturligt att det även skulle bli mitt arbete innan jag läst vidare. Att det just blev Stockholm och trappstädning är verkligen en slump, som jag nämnde ovan. Arbetet trillade lite ner i knät på mig, kan man säga.

 

Tjänar man bra när man jobbar med trappstädning i Stockholm?

 

Jag kan bara tala för mitt jobb, såklart. Man ska komma ihåg att jag arbetade med trappstädning i Stockholm för snart tio år sedan. Därför tror jag att det kan ha förändrats ganska mycket. Om frågan däremot är huruvida jag tjänade bra med pengar när jag arbetade med trappstädning i Stockholm är svaret: Ja, förhållandevis! Det var bättre betalt än något annat av de jobb jag haft tidigare. Detta kan också ha haft att göra med min generösa chef och mitt företag som tog hand om alla anställda.

 

Rekommenderar du trappstädning i Stockholm för någon som jobbar inom städ?

 

Absolut! Alla dagar i veckan. Men här tror jag att det är viktigt att se till sig själv och vad man själv gillar mest. Det passade i alla fall mig!

Av Kaj Olsson - 20 maj 2022 14:45

Det finns berättelser som aldrig förr berättats. Sagor om saker som kanske inte gemene man skulle vara intresserad av. Röster som aldrig får höras och narrativ som förblir osagda. Idag ska jag bryta mot det här. Idag ska jag berätta vidare om det första besökssystem världen någonsin fick se.

 

Var någonstans var vi sist? Jo, jag berättade om kvinnan i staden, portvaktaren, som utvecklade det första besökssystemet. Hon lät hissa ner en bricka på vilken på besökaren fick fylla i en kod. När hon hissade upp brickan kunde hon se huruvida personen i fråga hade tillträde. Ett analogt besökssystem, inte helt olikt de som finns idag.

 

Efter att besökssystemet tillämpats första gången fanns det ingen återvändo. Det var en oerhört positiv utveckling för den lilla staden. Borgmästaren kallade upp kvinnan för att tacka henne för besökssystemet. Hon fick nyckeln till staden. Bara en sån sak. Efter att hon utvecklat sitt besökssystem tog livet en helt ny vändning för henne. Nu ska jag berätta om just hur:

 

För det första fick hon anställa personal. Det var första gången någonsin detta hände. Hon hade varit själv där uppe på muren till staden i många år. Nu när besökssystemet var på plats var det tre nya personer som började: Börje, Robban och Tess. De var inte riktigt vad hon hade hoppats på innan, men det skulle nog bli bra tillslut.

 

En annan aspekt av besökssystemet som var positiv var förstås stadens säkerhet. Det system man haft innan var verbalt. Det var inte helt hållbart. Särskilt inte som den som var tvungen att lyssna till lösenordet befann sig ungefär 15 meter ovanför den som ropade. Om det dessutom blåste och regnade – ja, då var det mer eller mindre omöjligt att få besökssytemet att fungera.

 

Nej, det var sannerligen så att stadens nya besökssystem bidrog till ett paradigmskifte. Nu kunde man äntligen kolla av vilka som fick tillträde och vilka som inte fick. Det var trots allt så att många trojanska hästar tagit sig innanför stadsmurarna genom åren. Nu var det slut på det. Ja, så tänkte man i alla fall givet det nya besökssystem man skaffat.

 

Sedan en dag så började det snöa, och då blev det annorlunda.

Av Kaj Olsson - 12 maj 2022 14:40

Idag ska jag berätta om när vi skaffade alkoholmätare till företaget jag arbetade på. Det kanske inte är en sådan berättelse ni hade väntat er att läsa om i morse när ni vaknade. Må så vara, men det är i alla fall något jag känner för att berätta om nu. Varför? Därför att jag, i något sammanhang nyligen, hörde om ett företag som tagit in alkoholmätare. Jag minns tiden när vi gjorde detsamma och hur annorlunda det blev, på något vis. Såhär var det:

 

Vi sysslade verkligen inte med bilar eller andra fordon. Vi var ett teknikföretag som stod långt ifrån den branschen. Efter att ha utvecklat en produkt som skulle kunna användas till fordon valde vi att testa. Testet visade att det verkligen fanns användningsområden för vår lösning. Vi testade således att implementera teknologin på faktiska fordon. Därefter köpte vi in egna fordon och anställde personal för att köra dem. Det var där vårt företag valde att skaffa alkoholmätare. När vår ekonomiavdelning såg detta inköp blev de förvånade. Det hade gått så fort sedan vi utvecklat fordonsavdelningen. Att vi skulle ha alkoholmätare på företaget var en helt skruvad tanke bara någon månad innan.

 

Det var däremot inga tvivel om att det fanns en samstämmighet på företaget gällande våra alkoholmätare. Självklart var det något vi skulle ha, tyckte allihop. Det fanns inga protester om alkoholmätarna från förarna på företaget heller. Alla tog det med ett stort lugn och det blev snabbt en del av verksamheten.

 

Så, varför berätta en helt problemfri historia? Jo, därför att det kommer mer om alkoholmätare för företag. Min vän jobbar nämligen för ett liknande företag. Även de har förare som, för ett par månader sedan, var tvungna att använda sig av alkoholmätare på företaget. Detta togs emot väl utav 7 personer men inte alls särskilt väl av de två kvarvarande. Varför, undrade alla. Vad kom det sig att det var just dessa två, de två närmaste vännerna, som ställde sig skeptiska till alkoholmätare på företag.

 

Ja, vad tror ni? Jag har en känsla av att ni gissar rätt. Med tanke på att det vore att outa någon så avstår jag från att säga mer. Ni får dock gärna skicka in era svar direkt till mig. Varför tror ni att det uppstod protester på företaget mot de nyligt inskaffade alkoholmätarna?

Skapa flashcards