Direktlänk till inlägg 20 maj 2022

Besökssystem för framtiden

Av Kaj Olsson - 20 maj 2022 14:45

Det finns berättelser som aldrig förr berättats. Sagor om saker som kanske inte gemene man skulle vara intresserad av. Röster som aldrig får höras och narrativ som förblir osagda. Idag ska jag bryta mot det här. Idag ska jag berätta vidare om det första besökssystem världen någonsin fick se.

 

Var någonstans var vi sist? Jo, jag berättade om kvinnan i staden, portvaktaren, som utvecklade det första besökssystemet. Hon lät hissa ner en bricka på vilken på besökaren fick fylla i en kod. När hon hissade upp brickan kunde hon se huruvida personen i fråga hade tillträde. Ett analogt besökssystem, inte helt olikt de som finns idag.

 

Efter att besökssystemet tillämpats första gången fanns det ingen återvändo. Det var en oerhört positiv utveckling för den lilla staden. Borgmästaren kallade upp kvinnan för att tacka henne för besökssystemet. Hon fick nyckeln till staden. Bara en sån sak. Efter att hon utvecklat sitt besökssystem tog livet en helt ny vändning för henne. Nu ska jag berätta om just hur:

 

För det första fick hon anställa personal. Det var första gången någonsin detta hände. Hon hade varit själv där uppe på muren till staden i många år. Nu när besökssystemet var på plats var det tre nya personer som började: Börje, Robban och Tess. De var inte riktigt vad hon hade hoppats på innan, men det skulle nog bli bra tillslut.

 

En annan aspekt av besökssystemet som var positiv var förstås stadens säkerhet. Det system man haft innan var verbalt. Det var inte helt hållbart. Särskilt inte som den som var tvungen att lyssna till lösenordet befann sig ungefär 15 meter ovanför den som ropade. Om det dessutom blåste och regnade – ja, då var det mer eller mindre omöjligt att få besökssytemet att fungera.

 

Nej, det var sannerligen så att stadens nya besökssystem bidrog till ett paradigmskifte. Nu kunde man äntligen kolla av vilka som fick tillträde och vilka som inte fick. Det var trots allt så att många trojanska hästar tagit sig innanför stadsmurarna genom åren. Nu var det slut på det. Ja, så tänkte man i alla fall givet det nya besökssystem man skaffat.

 

Sedan en dag så började det snöa, och då blev det annorlunda.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaj Olsson - Fredag 16 feb 19:02

Alla vill ha ett snyggt och fräscht badrum, och det kan vara en nödvändighet att renovera badrummet i en äldre bostad men kostnaden för badrumsrenoveringar avskräcker många. Ofta är den ändå överkomlig med en välplanerad budget och smarta val. Lista ...

Av Kaj Olsson - 12 november 2022 11:30

Idag ska jag berätta om den gång då jag tappade bort mitt tennisarmband i ett rapsfält. Detta var så traumatiskt att jag knappt vågat dela med mig om händelsen till någon. Idag ska jag dock bryta mönstret och låta berätta för er om det som inträffade...

Av Kaj Olsson - 5 september 2022 17:23

Nu ska jag berätta om mitt roligaste uppdrag som dansare. Minns då att jag arbetat i branschen under oerhört många år. Jag har varit med på i stort sett alla hörn, kan man säga. Det är därför en ganska stor grej för mig att uttala mig om vilket jag g...

Av Kaj Olsson - 2 juli 2022 11:30


Nu är äntligen sommaren här med sol, bad och trevliga kvällar i baksätet på raggarbilen. Jag skullle väl inte säga att jag är någon soldyrkare, men när man hör basen pumpa på håll när man ligger ute och solar så väcks det något i mig. Jag vet inte om...

Av Kaj Olsson - 4 juni 2022 11:02

Jag får lov att återkomma till detta tema igen. Ni minns att jag förra veckan skrev ett inlägg om att min dotter kunde ett ord som jag inte lärt mig ännu? Ni som inte har läst det får här en snabbgenomgång, precis som i mello:   Förskolan skulle ...

Ovido - Quiz & Flashcards