Direktlänk till inlägg 4 juni 2022

Armbågskontakt och nyfikenhet

Av Kaj Olsson - 4 juni 2022 11:02

Jag får lov att återkomma till detta tema igen. Ni minns att jag förra veckan skrev ett inlägg om att min dotter kunde ett ord som jag inte lärt mig ännu? Ni som inte har läst det får här en snabbgenomgång, precis som i mello:

 

Förskolan skulle tömmas och min dotter var som vanligt en av de första som hämtades. När vi gick ut genom porten pekade hon på väggen och sa ordet armbågskontakt. Jag insåg att det var första gången under mitt 35-åriga liv som jag hört det. Vad sjutton var en armbågskontakt? Jag förstod förstås kombinationen av orden men jag kunde, i ett par sekunder, inte för mitt liv förstå vad det kunde var. Sedan hade min blick hamnat på väggen dit hon pekade och vad en armbågskontakt var blev klart för mig. 

 

Det var de där plastiga sakerna som sitter i anknytning till en dörr. En sådan man trycker på för att få dörren att öppna sig. Jag vet att de har armbågskontakt på farmors boende. De har även en utanför alla apotek jag någonsin gått in eller ut i. Ja, och sedan förskolan förstås. En armbågskontakt som jag nog aldrig har använt mig av. Kanske visste jag inte ens att armbågskontakten fanns.

 

Hur som helst. Nu har det gått en vecka och jag har inte riktigt fått armbågskontakt ur skallen. Direkt när hon hade lagt sig den kvällen började jag googla. Det visade sig att det finns en himla massa företag som arbetar med armbågskontakt. Faktum är att ett av företagen håller till bara 300 meter ifrån vår lägenhet. Är det inte märkligt? För en vecka sedan hade jag ingen aning om vad detta var och nu inser jag att jag bor nästgårds med de som jobbar med armbågskontakt dagligen. Jag tycker i alla fall att det är intressant.

 

Vi skulle gå en promenad till parken och jag valde en omväg för att gå förbi företaget som jobbade med armbågskontakt. Jag kikade in men såg ingen. Jag antar att de inte direkt behöver marknadsföra sig i ett skyltfönster. De som vill ha armbågskontakt har nog vett nog att ringa och be om att få assistans på annat sätt.

 

Nu hinner jag inte komma längre men återkommer nästa vecka igen.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaj Olsson - Fredag 16 feb 19:02

Alla vill ha ett snyggt och fräscht badrum, och det kan vara en nödvändighet att renovera badrummet i en äldre bostad men kostnaden för badrumsrenoveringar avskräcker många. Ofta är den ändå överkomlig med en välplanerad budget och smarta val. Lista ...

Av Kaj Olsson - 12 november 2022 11:30

Idag ska jag berätta om den gång då jag tappade bort mitt tennisarmband i ett rapsfält. Detta var så traumatiskt att jag knappt vågat dela med mig om händelsen till någon. Idag ska jag dock bryta mönstret och låta berätta för er om det som inträffade...

Av Kaj Olsson - 5 september 2022 17:23

Nu ska jag berätta om mitt roligaste uppdrag som dansare. Minns då att jag arbetat i branschen under oerhört många år. Jag har varit med på i stort sett alla hörn, kan man säga. Det är därför en ganska stor grej för mig att uttala mig om vilket jag g...

Av Kaj Olsson - 2 juli 2022 11:30


Nu är äntligen sommaren här med sol, bad och trevliga kvällar i baksätet på raggarbilen. Jag skullle väl inte säga att jag är någon soldyrkare, men när man hör basen pumpa på håll när man ligger ute och solar så väcks det något i mig. Jag vet inte om...

Av Kaj Olsson - 28 maj 2022 16:16

Jag jobbade med trappstädning i Stockholm under en tid i mitt liv. Riktigt hur lång tid det blev har jag lite dålig koll på såhär i efterhand. Jag tenderar att gå vidare snabbt. Det borde vara ca 4 år. Jag vet att jag hade gått ur gymnasiet och att j...

Ovido - Quiz & Flashcards