Direktlänk till inlägg 12 december 2021

Positionsljus och obekväma middagar

Av Kaj Olsson - 12 december 2021 15:21

Det råder inga tvivel om att jag är släktens svarta får. Jag är det svarta fåret inte för att jag på något sätt skulle ha andra värderingar än de andra. Inte heller ser jag annorlunda ut, utan jag har ett ganska neutralt utseende. Sticker inte ut så mycket ur mängden. Jag skiljer mig mest åt när det kommer till intressen. Detta blev tydligt i helgen då jag försökte hänga med i en diskussion om positionsljus.

 

Hur ofta diskuterar ni positionsljus på olika fordon i er familj? Jag tänkte väl det. Då förstår ni vad jag tampas med på regelbunden basis. Positionsljus var temat på förra samtalet som ägde rum under vår traditionsenliga söndagsmiddag.

 

”Köpte nya positionsljus” sa min bror plötsligt då det uppstod en sekund av tystnad. Några personer tittade upp och jag var en av dem. Jag märkte att de flesta miner som tittade upp var annorlunda än min. Jag var förvånad, de andra var exalterade. De verkade glada över att positionsljus dök upp som ett samtalsämne. Detta var tydligen något som de hade väntat på. De hade tålmodigt suttit och hållit tummarna för att positionsljus skulle dyka upp som ett tema. Så blev det och min förvirring var som sagt total.

 

Det blev ett intensitvt samtal över grytan vi åt och de flesta var inblandade. Morfar, mina kusiner, min bror, min andra bror, min tredje bror och framförallt min pappa. Jag satt mittemellan och skämdes en aning för att jag inte kunde bistå. Inte någonting kunde jag säga om positionsljus och jag undrade hur det hade kommit att bli sådär.

 

Vad var ens positionsljus? Jag satt rädd under lång tid över att få frågan ställd till mig. Det skulle avslöja för min nya partner som jag hade med mig att jag var familjens udda fågel. Familjens svarta får. När jag sedan gick på toaletten googlade jag frenetiskt på positionsljus för att lära mig. Jag såg massor av hemsidor som sålde positionsljus. Massor av texter med till synes kunniga personer som berättade om detta tema. Jag kunde inte känna att det skulle bli ett särskilt gediget intresse men jag ville i alla fall känna till grunderna.

 

Jag kom tillbaka och slog mig till bords. Då kom frågan, från pappa, från vänster: ”Vad säger du om positionsljus?”. Alla blickar vändes mot mig. Jag tog ett djupt andetag och citerade vad jag hade läst om positionsljus på någon sida.

 

Hur tror ni att det gick?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaj Olsson - Fredag 16 feb 19:02

Alla vill ha ett snyggt och fräscht badrum, och det kan vara en nödvändighet att renovera badrummet i en äldre bostad men kostnaden för badrumsrenoveringar avskräcker många. Ofta är den ändå överkomlig med en välplanerad budget och smarta val. Lista ...

Av Kaj Olsson - 12 november 2022 11:30

Idag ska jag berätta om den gång då jag tappade bort mitt tennisarmband i ett rapsfält. Detta var så traumatiskt att jag knappt vågat dela med mig om händelsen till någon. Idag ska jag dock bryta mönstret och låta berätta för er om det som inträffade...

Av Kaj Olsson - 5 september 2022 17:23

Nu ska jag berätta om mitt roligaste uppdrag som dansare. Minns då att jag arbetat i branschen under oerhört många år. Jag har varit med på i stort sett alla hörn, kan man säga. Det är därför en ganska stor grej för mig att uttala mig om vilket jag g...

Av Kaj Olsson - 2 juli 2022 11:30


Nu är äntligen sommaren här med sol, bad och trevliga kvällar i baksätet på raggarbilen. Jag skullle väl inte säga att jag är någon soldyrkare, men när man hör basen pumpa på håll när man ligger ute och solar så väcks det något i mig. Jag vet inte om...

Av Kaj Olsson - 4 juni 2022 11:02

Jag får lov att återkomma till detta tema igen. Ni minns att jag förra veckan skrev ett inlägg om att min dotter kunde ett ord som jag inte lärt mig ännu? Ni som inte har läst det får här en snabbgenomgång, precis som i mello:   Förskolan skulle ...

Ovido - Quiz & Flashcards