Alla inlägg den 9 januari 2022

Av Kaj Olsson - 9 januari 2022 11:17

Jag är inte den som ber om hjälp i första taget. Faktum är att jag inte riktigt kan komma ihåg när jag bad om hjälp sist. Ja, förutom vid det tillfälle som jag ska berätta om idag då.

 

Sedan skilsmässan så har det varit lite sisådär med boende. Jag har varit tvungen att hitta lite lösa boenden här och där. Nyligen fick jag hur som helst tummen ur att skaffa mig ett förstahandskontrakt. En trygghet jag väntat på länge. När jag inte hade barnen så skulle jag passa på att flytta in alla mina saker. För att få till detta behövde jag beställa flytthjälp. Jag behövde inte lite flytthjälp heller, jag behövde ganska mycket. Inte minst för att få in pianot. Det krävdes en hel del slit med den biten.

 

Jag lyfte luren och kontaktade mina vänner. En efter en trillade de av. Den ene skulle resa bort och den andre var sjuk. Den ene hade ont i ryggen och den andre hade planer redan. Det var svårt. Flytthjälp var kanske något man borde varit ute i tid med. Jag förstår såklart att många har planer när det bara är några dagar kvar. Jävla skit. Jävla skit också att det skulle vara så svårt med flytthjälp.

 

Mina fördomar om att anlita flytthjälp vid flytt var många. En av de allra starkaste gällde det faktum att det skulle kosta mig mycket pengar. Om detta visste jag inget, men min övertygelse var stark. I min värd var flytthjälp något svindyrt. Något som bara rika knösar kunde anlita. När de skulle flytta från en stor villa till en ännu större villa. Då känns det som att man anlitar flytthjälp, inte annars.

 

Så visade det sig att det inte var. Detta blev jag varse tack vare min storasyster. Hon och hennes man hade nämligen anlitat flytthjälp vid deras flytt tidigare i år. Jag ryggade tillbaka när hon berättade det. Det var nämligen mer än jag visste. Hon förklarade att det inte alls var särskilt dyrt. Särskilt inte med tanke på de vinster i både tid och slit man gör. Nej, flytthjälp var något extremt smart enligt henne.

 

Efter att ha krupit till korset och själv beställt flytthjälp kunde jag inte mer än att hålla med. Herregud vilken lättnad det var. Medan flyttfirman lastade in låda efter låda, piano, säng – ja, exakt allt – kunde jag fixa i mitt nya boende. Jag kunde packa upp medan allt bohag kom in. Oerhört uppskattat!

Ovido - Quiz & Flashcards